Trending: oproep tot boycot HEMA wegens Zwarte Piet-ban

26 augustus 2014Leestijd: 2 minuten

Ophef op Twitter. De HEMA heeft besloten de verpakkingen van sinterklaasartikelen aan te passen, zodat Zwarte Piet er niet meer op te vinden is.

Liefhebbers van Zwarte Pieten van chocolade hoeven overigens voor dit jaar niet te treuren. Het snoepgoed en andere artikelen zullen als vanouds rond november en december in de winkel liggen.

Maar vanaf volgend jaar is dat vermoedelijk niet meer het geval, blijkt uit een intern schrijven volgens Het Parool dinsdag. Het concern wil verder niet op het bericht reageren, maar wil wel het volgende kwijt: ‘Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet. Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan de verpakkingen.’

Politiek correct

Veel sociale media-gebruikers zijn het absoluut niet eens met het beleid van HEMA en roepen verontwaardigd op om geen producten meer te kopen in de winkels. ‘#BoycotHema! roept een Twitteraar. ‘Spijtig dat Hema meedoet met de politiek correcte terreur van de zeurpieten en zwartepiet verbant.’ #BoycotHema is dan ook trending in Nederland op dit moment.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘Van deze Hema-actie krijg ik hetzelfde onderbuikgevoel als van hun worst,’ schrijft een andere Twitteraar. Iemand anders vindt dat de HEMA ‘capituleert’.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Maatschappelijk debat

Maar ook andere winkels lijken niet goed te weten hoe zij om moeten gaan met de Zwarte Piet-discussie. Zo worstelen de Bijenkorf, Albert Heijn en Bart Smit met de ‘aankleding’ van het symbool van het kinderfeest in december. Hoe gaan wij onze winkels inrichten in de sinterklaasperiode, vragen zij zich af.

Albert Heijn en Bart Smit willen vooralsnog niets zeggen over eventuele veranderingen. Het grote supermarktconcern en de speelgoedwinkelketen zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet, dat vorig jaar in alle hevigheid losbarstte.

De Bijenkorf heeft al toegezegd dat de klimpieten als vanouds in de hal van de vestiging op de Dam in Amsterdam zullen hangen. Maar hoe de pieten er dan uit moeten zien? Geen idee.