Premium Lock Anton Scheepstra: ‘Ook vanuit Groningen kun je een goede uitgeverij runnen’

30 mei 2023Leestijd: 10 minuten
ANTON SCHEEPSTRA. FOTO: REYER BOXEM

Anton Scheepstra (64) begon in 1991 Uitgeverij Passage en blies daarmee literair Groningen nieuw leven in. Plots is er ook groot commercieel succes. ‘Het is waanzinnig wat er gebeurt.’

Anton Scheepstra slaat zichzelf niet snel op de borst. Pas na enig aandringen zegt hij: ‘Ik ben ineens een soort van succesuitgever, ja. In januari kwam een auteur van me over uit Delft. Hij wilde wat in het Groninger Museum zien. Ik naar hem toe. Na afloop gingen we een borreltje drinken. In het café kwam de een na de ander naar me toe om me te feliciteren. Mensen die me uit de stad kennen, maar ook mensen die me normaal voorbij lopen. Dat vond ik wel grappig.’

En toen moest zijn auteur Anjet Daanje nog de Libris Literatuur Prijs winnen. Dat deed ze begin mei, nadat ze eind vorig jaar al de Boekenbon Literatuurprijs had gewonnen voor haar roman Het lied van ooievaar en dromedaris. Het aantal verkochte exemplaren loopt inmiddels tegen de zestigduizend. Van haar vorige roman, De herinnerde soldaat uit 2019, zijn er een kleine veertigduizend verkocht. Uitgeverij Passage van Scheepstra moet het doorgaans doen met verkoopcijfers van, zeg, vijfhonderd voor poëzie en enkele duizenden voor romans en non-fictie.

Waar het eindigt met Het lied van ooie­vaar en dromedaris? ‘De tiende druk is achter mijn rug om geproduceerd door de Libris-organisatie. Dat wordt je verteld, hoor, als een boek wordt genomineerd. Die tienduizend exemplaren hebben een dag bij het Centraal Boekhuis gelegen, toen waren ze weg. Binnen een week na het winnen van de Libris-prijs zijn er in totaal vijftienduizend boeken verkocht. De elfde druk komt eraan.’

‘Het is waanzinnig wat er gebeurt’

‘Wat je nu hebt, is dat ketens als AKO, Bruna en Primera het boek hebben liggen. Ik vermoed dat het deze week in de top-10 van best verkochte boeken staat. Dat komt in de kranten en dan gaan allerlei Tabaktiefs, of hoe die winkels ook mogen heten, het ook bestellen.

‘Het is waanzinnig wat er gebeurt. Nieuw voor mij is dat ik heel druk ben met het buitenland. Als eerste wordt De herinnerde soldaat in het Duits uitgebracht. Een uitgever uit Berlijn wil het boek volgend jaar op de Buchmesse in Leipzig presenteren. Er komen Engelse, Franse, Italiaanse, Bulgaarse en Tsjechische vertalingen. Vorige week kreeg ik een mailtje uit Japan. Dat heb ik, zo goed en zo kwaad als dat gaat, beantwoord.

ANTON SCHEEPSTRA. FOTO: REYER BOXEM

Anton Scheepstra  (Harlingen 1959) is oprichter en eigenaar van Uitgeverij Passage in Groningen. Studeerde daar ook Nederlands. Betrokken bij tal van literaire evenementen in de stad. Heeft een vriendin, geen kinderen.

‘Klaarblijkelijk gaat me dat makkelijk af. Ik dacht altijd: daar moet ik agenten voor hebben. Ik word uitstekend begeleid door het Letterenfonds. De herinnerde soldaat werd een succes tijdens corona. Net als andere fondsen kreeg het Letterenfonds geld van de overheid om zzp’ers aan het werk te houden. Een deel heeft het Letterenfonds aan vertalers uitgegeven. Die mochten zelf een boek uitzoeken voor een proefvertaling.

‘Zij zijn ook op zoek gegaan naar uitgevers in landen. Op die manier ben ik aan mijn buitenlandse contacten gekomen. En wat ik ontdekte, is dat de internationale uitgeverijen die op Nederlandse literatuur azen, elkaar goed kennen. Als Gallimard in Frankrijk een boek van je gaat uitgeven, dan worden ze in Italië vanzelf wakker. Die bellen mij dan weer met de vraag of de Italiaanse rechten nog vrij zijn.

‘Zo gaat dat dus. Zonder tussenkomst van een agent. Als ik dat vertel aan collega’s, is hun eerste reactie: zo werkt het toch helemaal niet? Nou, bij deze boeken wel. Van het eerste hoofdstuk van Het lied van ooievaar en dromedaris heb ik een Engelse proefvertaling laten maken voor die Buchmesse. Die kan ik straks naar buitenlandse uitgeverijen sturen.’

Scheepstra kreeg zijn succesauteur in de schoot geworpen

Lastig bij de eventuele internationale zegetocht van Anjet Daanje is dat de Groningse schrijfster nogal publiciteitsschuw is. Dat ze naar Amsterdam afreisde voor de uitreiking van de Libris-prijs was al heel wat. ‘Naar Leipzig zal ze niet gaan. Anjet snapt wel dat ze iets met het buitenland moet doen. Als het binnen haar comfortzone blijft, wil ze best meewerken. Ze moet er in elk geval voor zorgen dat ze interviews via Zoom kan doen, dat ze een camera krijgt op haar computer, want die heeft ze niet.’

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog niet een account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw