Ondernemer Premium Corner

John Fentener van Vlissingen: ‘Ik kan het ondernemen niet laten’

20 april 2022Leestijd: 9 minuten

Zakenreisbedrijf BCD van John Fentener van Vlissingen (83) klimt eindelijk uit het diepe coronadal. Deze week reikt de SHV-telg zijn award uit aan een uitblinkend familiebedrijf.

John Fentener van Vlissingen (Utrecht, 1939) ging niet het familiebedrijf SHV in, maar werd zakenbankier bij Pierson, Heldring & Pierson. In 1975 richtte hij zakenreisbedrijf BCD op. Wel werd hij later commissaris bij SHV.

Vanuit zijn vergaderstoel aan het midden van een antieke tafel in een statige witte villa verklaart John Fentener van Vlissingen niet een goed voorbeeld te zijn van een zoon die het familiebedrijf in stand houdt. Zijn grootvader, vader en broers Paul en Frits leidden jarenlang SHV, maar John koos een ander pad. Nadat hij twaalf jaar had gewerkt bij zakenbank Pierson, Heldring & Pierson, richtte hij het internationale zakenreisbureau BCD op, dat uitgroeide tot het op één na grootste reisbedrijf ter wereld. Alleen American Express is groter. ‘Ik koos bewust voor een carrière buiten het familiebedrijf, want als je eenmaal binnen het bedrijf werkt, is het lastig om er weg te gaan.’

Hij had meer belangstelling voor de financiële wereld en ontdekte de voordelen van werken buiten het familiebedrijf. Zoals eenzelfde behandeling als zijn collega’s en de optie om te groeien zonder onder een vergrootglas te liggen. ‘Ik werd daar niet behandeld als het zoontje van de baas. Mijn naam bracht me nergens.’

Luister ook de podcast met Joris Heijn over de Top 200 Familiebedrijven (tekst gaat hieronder verder):

Fentener van Vlissingen pleit voor meer aandacht voor familiebedrijven

Toch pleit Fentener van Vlissingen voor meer aandacht voor familiebedrijven. Eigenaren van familiebedrijven geven de onderneming vaak door aan de volgende generatie. Het garandeert de continuïteit van deze bedrijven, en dat zorgt voor werkgelegenheid. ‘In Nederland hebben we historisch een paar grote, prachtige bedrijven, zoals Shell, Unilever en Philips. Die trekken alle aandacht, maar hun werkgelegenheid in Nederland loopt terug. Zonder enige twijfel is de kern van de werkgelegenheid in Nederland het familiebedrijf.

‘Familiebedrijven zijn gericht op de lange termijn en daarom kostenbewust. Er is dus geen ruimte voor extreme bonusculturen, maar wel voor innovatie.’ Daarnaast profiteert ook de directe omgeving van het succes. ‘Zij zijn diepgeworteld in de eigen omgeving en spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol bij sportclubs en andere verenigingen.’

Om meer aandacht te krijgen voor familiebedrijven, richtte Fentener van Vlissingen de Stichting Familie Onderneming op, met een Familiebedrijven Award voor een uitblinkend familiebedrijf. De prijs bestaat dit jaar tien jaar en wordt deze week uitgereikt, in samenwerking met KPMG en EW. Tegelijk presenteert EW de Top 200 Familiebedrijven (zie ‘Top 200 Familiebedrijven’) en reikt EW een prijs uit voor het snelst groeiende familiebedrijf in de lijst (zie ‘EW-prijs voor het snelst groeiende familiebedrijf’).

Laden…

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf € 9,- per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen? Bekijk dan onze abonnementen.

Bekijk abonnementen

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.

Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.