Appverbod weinig effectief door fietsende flitsmeisters

17 september 2019Leestijd: 3 minuten
Appen op de fiets is sinds 1 juli verboden. Foto: ANP.

Sinds 1 juli 2019 is het verboden om op de fiets te bellen, appen en zelfs om een mobiele telefoon in de hand te hebben. Wie dit toch doet, riskeert een boete van 95 euro. Maar fietsers laten elkaar via Whatsapp weten waar politie staat te controleren. Wat is het nut van de nieuwe wet?

De kans dat je een boete krijgt is volgens minister van Justitie en Veiligheid Ferdinand Grapperhaus (CDA) groter in de eerste weken nadat de wet is ingegaan, dan erna. Dit omdat er aan het begin veel strenger gekeken wordt of mensen zich aan de wet houden.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het is niet alleen verboden om je telefoon te gebruiken op de fiets, ook alle andere elektrische apparaten zoals navigatiesystemen mag je niet vasthebben. Even snel switchen naar een ander muzieknummer of je inkomende oproep wegdrukken: het kost je 95 euro. Geen enkel excuses laat je ontkomen aan die boete. De wet kent geen minimumleeftijd, ook kinderen kunnen de boete dus krijgen.

Wie stilstaat, mag wel een elektronisch apparaat gebruiken

Waar ligt de grens? Er wordt namelijk gezegd dat wanneer je stilstaat- weer wel gebruik gemaakt mag worden van welk elektronisch apparaat dan ook. Maar stel je voor: je staat stil voor een stoplicht, ineens springt dit op groen en je begint alvast te fietsen met je telefoon in de hand. De intentie is om deze weg te stoppen als je al wat verder onderweg bent, maar intussen rijdt er politie naast je en word je fietsend met een telefoon in je hand betrapt. Ook dit kost je 95 euro.

In 2014 werd er een app ontwikkeld die je telefoon in plaats van op ‘vliegtuigmodus’ op ‘fietsmodus’ kon zetten. Zodra je op de fiets stapte en de app aanzette, was het onmogelijk om handelingen op de mobiele telefoon te verrichten. Om mensen (met name jongeren) te enthousiasmeren voor het gebruiken van de app, kon men punten verzamelen waarmee er prijzen vielen te winnen. Later is de app van de markt gehaald vanwege de impopulariteit.

‘Safe Lock’, een samenwerking tussen Veilig Verkeer Nederland, KPN en AXA, is een alternatief voor die app. Het is een fysiek fietsslot dat verbonden is met je mobiele telefoon. Via Bluetooth wordt je fiets van het slot afgehaald en is het buiten noodoproepen om, onmogelijk gebruik te maken van je mobiele telefoon. Wanneer je je fiets weer op slot zet, wordt het mobiele slot ontgrendeld.

Flitsmeister waarschuwt voor flitsers en verkeerscontroles

Een andere app die veel in het verkeer wordt gebruikt, is Flitsmeister. Deze is er in eerste instantie niet ter voorkoming van ongelukken, maar van boetes. De app geeft door middel van geluid een waarschuwing wanneer je een mobiele flitser, flitspaal of trajectcontrole nadert.

Een app die hier weer lijnrecht tegenover staat, is Snapchat. Door zijn snelheidsfilter worden mensen uitgedaagd om zo hard mogelijk te rijden. Een snapchat met de filter 45 kilometer per uur, maakt minder indruk dan een snapchat met de filter 130 kilometer per uur.

De wet is er gekomen omdat er elke dag in Europa zo’n 16 mensen overlijden aan telefoongebruik in het verkeer. Maar wat is nu het effect van deze nieuwe wet? Want als we elkaar via Whatsapp toch allemaal waarschuwen waar politie staat te controleren, om ons vervolgens louter op die route aan de regels te houden en vervolgens weer in het oude patroon te vervallen, heeft het natuurlijk geen nut. Zo fungeert de wet eigenlijk als een fietsende Flitsmeister.