‘Goed dat NPO eindelijk wordt aangepakt’

06 juni 2019Leestijd: 3 minuten
Shula Rijxman tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). ANP

Tot 20.00 uur worden NPO 1,2 en 3 reclamevrij. Online verdwijnt alle reclame bij de publieke omroep. Naar verluidt blijft op de radio alles bij het oude. Bij de verdeling van het geld wordt het aantal leden van een omroep minder leidend. Dat betekent dat kleine omroepen erop vooruitgaan, ten koste van de grote omroepen.

Haagse bronnen melden dat de coalitiepartijen het eens zijn geworden over de toekomst van de publieke omroep.

Omroepen hoeven voortaan nog maar 50.000 leden te hebben. Nu is dat nog drie keer zo veel. Ondanks die verlaagde drempel zou omroep Powned dan verdwijnen. Human en WNL zitten wel boven de grens.

Lees ook deze column van Carla Joosten: Hilversum ziet eindelijk het licht met reclamevrije NPO

Televisiezender NPO 3 gaat ingrijpend veranderen. In de nieuwe opzet verdwijnen programma’s van de landelijke publieke omroep grotendeels. In plaats daarvan gaan regionale zenders die zendtijd invullen.

Gat van 20 miljoen

Het schrappen van de reclame kost in totaal 60 miljoen euro aan inkomsten per jaar. Daarvan wordt 40 miljoen euro gecompenseerd door het Rijk. De overige 20 miljoen euro moet de NPO opbrengen door te bezuinigen of meer geld te vragen aan de leden of de kabelmaatschappijen die de programma’s doorgeven.

‘Er was al sprake van minder budget door teruggelopen reclame-inkomsten en dit plan zou betekenen dat er straks nóg minder reclame-inkomsten zijn, met als gevolg een nóg grotere bezuiniging,’ reageert een woordvoerder van de NPO. ‘Dat gaat dan absoluut ten koste van goede en geliefde programma’s en maakt de publieke omroep minder slagvaardig.’

Volgens de NPO lijken de plannen ook in strijd met het regeerakkoord, ‘waarin wordt gepleit voor een sterke publieke omroep. Maar vooralsnog heeft de minister de plannen nog niet bevestigd en wachten we dus nog even af waar hij mee gaat komen.’

NPO start PlusDe rol die de publieke omroep altijd met verve speelt, is die van slachtoffer, schrijft Arendo Joustra

FNV wil compensatie

De FNV wil dat de overheid de NPO gaat compenseren voor de reclame-inkomsten die de publieke omroep straks gaat mislopen. De FNV wijst erop dat de publieke omroep de afgelopen jaren al ruim 250 miljoen euro heeft moeten bezuinigen. ‘Nog meer geld kan er niet vanaf zonder de kwaliteit en kwantiteit van de programma’s aan te tasten. Er zijn in de afgelopen jaren al meer dan 600 banen bij de publieke omroep verdwenen,’ zegt FNV-bestuurder Martin Kothman. ‘Door de druk op begrotingen en financiering zijn de arbeidsverhoudingen bij de publieke omroep vergaand verslechterd.’

Media-onderzoeker Piet Bakker noemt het zelfs een oorlogsverklaring aan de publieke omroep. ‘RTL en John de Mol hebben de champagne waarschijnlijk uit de kast gehaald. Als dit verlies niet wordt gecompenseerd door de overheid is het een nauwelijks verhulde aanval op de NPO.’

Wat vindt u? Is het heel goed dat de NPO wat inlevert? Of is dit een inderdaad een ‘aanval’? Praat mee! De Stelling van de dag luidt:

Geef uw mening onder dit artikel. U kunt alleen reageren als u abonnee bent.

Let op: door uw mening te geven, gaat u ermee akkoord dat de redactie van Elsevier Weekblad uw reactie kan uitlichten in de digitale rubriek Reacties op de stelling.