Broer Grijze Campagne-vlogger was crimineel

02 november 2017Leestijd: 2 minuten
De gemeente AmsterdamANP

De vlogger die door de gemeente Amsterdam werd ingehuurd om in het geheim een onlinecampagne te voeren tegen radicalisering, is de broer van Khalid J., die nauwe banden had met de Amsterdamse onderwereld.

Dat bevestigen bronnen aan De Telegraaf.

Khalid J. leeft niet meer. Hij werd in 2014 doodgeschoten in Panama-Stad. In die stad was hij in het gezelschap van twee vertrouwelingen van de Amsterdamse crimineel Gwenette Martha en een Colombiaan. J. had geen lang strafblad, maar was door zijn banden met Martha wel in beeld bij de politie. Martha zelf kwam in 2014 in Amstelveen om het leven bij een afrekening.

Onduidelijk of gemeente wist van familieband

Of de familieband van Khalid J. en vlogger Saïd bij de gemeente bekend was, is onduidelijk. Het bestuur kon hierover tegenover de krant geen vragen beantwoorden. Of de man een Verklaring Omtrent het Gedrag had, is ook niet duidelijk.

Vanmiddag komt de raad bij elkaar on te debatteren over de kwestie.

Op woensdagavond zat Elsevier Weekblad-journalist Nikki Sterkenburg aan tafel in televisietalkshow Pauw  voor uitleg over de Grijze Campagne. Kijk dat fragment hieronder terug:

Het project, met als codenaam Grijze Campagne, werd met veel geheimzinnigheid omkleed en aan het zicht van het college en de gemeenteraad onttrokken. Wethouders en de gemeenteraadsleden werden niet geïnformeerd en ook op het stadhuis wisten maar weinig mensen van het bestaan van het project. De campagne mocht op geen enkele wijze te relateren zijn aan de gemeente Amsterdam.

Worstelingen met vader, meisjes en politie

De campagne omvat een serie van 25 filmpjes die, na goedkeuring van de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan, op YouTube zouden worden gedeeld. In de filmpjes is een door de gemeente ingehuurde Marokkaanse Amsterdammer te zien die vertelt over zijn worstelingen met een afwezige vader en met meisjes, en over zijn aanvaringen met de politie. In een van de scripts zegt hij bijvoorbeeld: ‘Waarom is elke politieman, elke uitsmijter, elke stadswacht een klootzak?’ Omdat Van der Laan niet tevreden was met het resultaat, hebben de filmpjes het wereldwijde web nooit gehaald.

Hoofdofficier van justitie Theo Hofstee en de Amsterdamse politiecommissaris Pieter-Jaap Aalbersberg waren wel op de hoogte, maar waren het er niet mee eens dat de overheid aan heimelijke beïnvloeding zou doen. Bovendien zou de campagne bijdragen aan negatieve beeldvorming van agenten. Desondanks ging Van der Laan ermee door.

Het lijkt erop dat Saïd via zijn consultancybedrijf in 2015 en 2016 meer dan een ton heeft ontvangen voor het produceren van de internetvideo’s. De gemeente onderzoekt nu of Saadia A.T., de hoofdverantwoordelijke voor het project, mogelijk met de facturen van de vlogger heeft gerommeld.