DENK breidt mediastrategie uit met vloggende Kuzu

28 oktober 2016Leestijd: 2 minuten
#KiesKuzu, zegt de lijsttrekker Foto: YouTube/DENK

Beweging DENK staat bekend om haar online filmpjes over discriminatie, de Nederlandse media en reacties op politieke debatten. De nieuwe mediastrategie van de politieke partij staat blijkbaar centraal tijdens de verkiezingscampagne: twintig weken lang zal lijsttrekker Tunahan Kuzu vlogs uitbrengen.

Door de vlogs, met het lied ‘Kuzu Kuzu’ van Tarkan op de achtergrond, en de hashtag #KiezKuzu hoopt de partij jongeren te bereiken. Twintig weken lang zal Kuzu vloggen over de campagne van DENK en de activiteiten van de partij.

Kuzu en zijn team hebben al vaker gebruik gemaakt van sociale media om het debat aan te sturen. Zo kwam een inmiddels berucht filmpje online over ‘de mainstream media’, oftewel ‘de poortwachters van de gevestigde orde’, vlak voordat een uitgebreid onderzoek werd gepubliceerd over de beschuldigingen dat Selçuk Öztürk mogelijk fraude zou hebben gepleegd.

Gebruik social media door DENK

Op Facebook publiceerde DENK een filmpje van kandidaat-Kamerlid Farid Azarkan een video waarin hij een voetbal tegen een foto van Johan Derksen schopt, nadat hij ‘racistische opmerkingen’ over DENK-politicus Sylvana Simons had gemaakt. Azarkan, voormalig belangenbehartiger van Marokkaanse Nederlanders, stond al vaker tegenover Derksen, die in het verleden zou hebben gezegd dat ‘een teveel aan Marokkaanse leden voetbalclubs om zeep helpt’.

Aan het begin van de trailer voor de vlogs, die worden gepubliceerd op het nieuwe kanaal ‘KiezKuzu’, staan ook de beelden van Kuzu die de hand van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu weigert, en van de lijsttrekker die debatteert met Geert Wilders in de Tweede Kamer.