Middagdutjes tijdens werktijd verhogen productiviteit

06 maart 2014Leestijd: 2 minuten

Slapen onder werktijd lijkt een absurd idee. Toch bieden grote bedrijven als Nike en Google al enige tijd slaapplekken op het kantoor aan.

Thomas Edison, Winston Churchill en Bill Clinton stonden erom bekend: een middagdutje tussen de werkuren door. En met goede redenen, blijkt uit een opsomming van The Washington Post.

Alerter

Talloze onderzoeken tonen aan dat een hazenslaapje alerter maakt, het humeur verbetert en de kans op hartaandoeningen met 30 procent verlaagt.

Volgens Russel Foster, een professor gespecialiseerd in het slaap-waakritme aan de Universiteit van Oxford, zou een middagslaap van tien tot twintig minuten zeer positieve effecten hebben. Langer dutten zou traagheid veroorzaken en ’s avonds het in slaap vallen bemoeilijken.

De jaarlijkse kosten van oververmoeide medewerkers worden in Amerika op ruim 13 miljard euro geschat. Slaperige werknemers die op weg zijn naar huis, vormen bovendien een groter gevaar in het verkeer.

Dalí

De Spaanse kunstenaar Salvador Dalí maakte het middagdutje zelfs onderdeel van zijn schilderproces. Door in slaap te vallen met een sleutel tussen duim en wijsvinger, werd hij elke keer ruw gewekt zodra zijn vingers ontspanden en de sleutel op de grond viel. Hij verwerkte de verwarrende gedachtes die gepaard gaan met het in slaap vallen en ontwaken in zijn schilderijen.

Onderzoek van Sara Mednick van de University of California bevestigt de methoden van Dali. Volgens Mednick zou slaap de creativiteit met zo’n 40 procent verbeteren.

Slaaptrend

De discussie rondom het belang van voldoende slaap werd vorig jaar augustus op scherp gezet toen een 21-jarige stagiair van bankbedrijf Merill Lynch dood werd aangetroffen onder de douche, nadat hij drie etmalen op rij had gewerkt.

Toch is een groot aantal bedrijven zich al geruime tijd bewust van de waarde van slaap. Het Londense juridisch kantoor Linklaters heeft ‘slaapcocons’ geïnstalleerd en Google en Procter & Gamble maken gebruik van de EnergyPod’s van het bedrijf MetroNaps. Nike heeft comfortabele zones ingericht voor korte dutjes.

De slaaptrend biedt ook commerciële mogelijkheden, gericht op de individuele consument. Yelo, een kuuroord in hartje New York, biedt ‘dut-plekken’ aan voor ongeveer 75 eurocent per minuut en designstudio Bananathings ontwierp een Ostrichpillow om in alle rust aan je eigen bureau te kunnen slapen.