Klimaatdoelen: Brussel doet er een tandje bij

30 oktober 2018Leestijd: 5 minuten
Europese transportministers poseren in Graz bij klimaatbijeenkomst. Foto: AFP.

De klimaattafels zijn in Nederland druk bezig om een zo ambitieus mogelijk klimaatakkoord te presenteren, en ook in Brussel wordt het ene na het andere voorstel gedaan om de uitstoot van CO2 terug te dringen. In aanloop naar een VN-klimaatconferentie in december komt het Europees Parlement, met Nederlanders voorop, met steeds hogere streefpercentages.

Milieu- en transportministers EU willen ‘groenere mobiliteit’

De milieu- en transportministers van de EU hebben dinsdag in het Oostenrijkse Graz een gezamenlijke verklaring onderschreven om zich in te spannen ‘voor een schone, veilige en betaalbare mobiliteit in Europa’. Ze beloven versneld maatregelen te nemen om elektrisch rijden, fietsen en wandelen te stimuleren.

Tegen 2021 moeten er nieuwe wetten klaar zijn voor schoner, duurzamer transport en een bijpassende infrastructuur, staat in de Verklaring van Graz. De ministers willen dat er meer Europees geld wordt gestoken in die groene transformatie. Ook pleiten ze voor meer initiatieven als de jaarlijkse autoloze zondag in België.

Het Europese Milieu Bureau, een netwerk van 143 milieuorganisaties in dertig landen, juicht de verklaring toe als een ‘mogelijk keerpunt voor luchtkwaliteit en transport in Europa, met meer geld voor fietsers, voetgangers en veiligere straten’. Tegelijkertijd gaan de maatregelen het Bureau niet ver genoeg en wijst het erop dat er geen streefcijfer is vastgelegd over scherpere eisen voor de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s tot 2030.

Eis van 40 procent minder CO2-uitstoot voor personenauto’s

Het Europees Parlement stemde begin oktober vóór nieuwe uitstootbeperkingen voor personenwagens. Autofabrikanten moeten ervoor zorgen dat hun voertuigen, zoals die in de Europese Unie verkocht zullen worden tegen 2030 40 procent. minder koolstofdioxide uitstoten. Het Parlement deed daarmee een schepje bovenop de eisen van de Europese Commissie. Die eiste eerder een verlaging van 30 procent. 40 procent vermindering is een wereldvreemd besluit, schreef Elsevier Weekblad-redacteur Arthur van Leeuwen:

‘De eis dat over tien jaar eenderde van de auto’s elektrisch moet zijn, lijkt ronduit lachwekkend. Nog afgezien van de volstrekt ontoereikende infrastructuur en elektriciteits-voorziening in de meeste lidstaten van de Europese Unie. De autofabrikanten, verenigd in lobby-organisatie ACEA, stellen dat bij 20 procent uitstoot het maximaal haalbare is bereikt en liggen permanent in de clinch met de Europese Commissie over de gewenste 30 procent. De lidstaten moeten zich nog buigen over de visioenen van het Europees Parlement. Zeker Duitsland en Frankrijk zullen niet juichen, het gaat om veel werkgelegenheid en export.’

>> Lees hier het volledige commentaar: Wereldvreemd Europees Parlement wil 40 procent minder CO2

EU-parlement omarmt D66-voorstel: 55 procent minder CO2

Grote blijdschap, vorige week bij de Brusselse fractie van D66: een meerderheid van het Europees Parlement stemde donderdag in met een voorstel van europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy voor een ‘hoger klimaatdoel’. Wat het parlement betreft, moeten de lidstaten van de Europese Unie in 2030 maar liefst 55 procent minder CO2 gaan uitstoten ten opzichte van 1990. In 2050 moet de economie zelfs volledig vrij zijn van broeikasgassenuitstoot (net zero emissions), staat in de resolutie die D66 opstelde. Die is overigens niet bindend. Momenteel is de EU-doelstelling 40 procent, terwijl eurocommissaris Miguel Arias Cañete afgelopen zomer pleitte voor 45 procent.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

D66’er Gerbrandy toont zich in een persbericht op de website van de Europese D66-fractie euforisch over de goedkeuring van zijn plan: ‘Ik ben heel blij dat dit plan een meerderheid heeft gehaald. (…) Met een hoger doel zal Europa vooroplopen in de aanpak van de klimaatcrisis.’ Hij wijst erop dat veertien van de 28 EU-lidstaten begin deze maand stemden voor een ambitieuzere doelstelling, terwijl het Nederlandse kabinet de doelstelling van 55 procent minder CO2-uitstoot in 2030 al nastreeft in EU-verband. ‘Dankzij D66 is dit klimaatdoel opgenomen in het regeerakkoord.’

Het overzicht kwijt in het woud van klimaatmaatregelen? 30 jaar ambities: alle klimaatdoelen op een rij

Ook de europarlementariërs Bas Eickhout (GroenLinks) en Jan Huitema (VVD) vinden dat de EU-landen de uitstoot van broeikasgassen veel radicaler moeten terugdringen. ‘De seinen staan op rood,’ aldus laatstgenoemde. Niet alle landen zijn zo ambitieus. Naast Nederland hebben alleen Luxemburg en Zweden zich achter de doelstelling van 55 procent geschaard. De Franse president Emmanuel Macron is ‘in principe voor’ verhoging van het percentage, de Duitse bondskanselier Angela Merkel vindt dat ‘we eerst de doelen moeten halen die we ons gesteld hebben’.

VN-klimaatconferentie in Katowice ‘moment van de waarheid’

Politici die strijden tegen de opwarming van de aarde kijken reikhalzend uit naar de volgende grote klimaatconferentie van de Verenigde Naties (VN), die van 3 tot 14 december wordt gehouden in de Poolse stad Katowice. ‘Dat is hét moment om Europa en de wereld meer in lijn te brengen met de doelen van het klimaatakkoord,’ zegt GroenLinkser Eickhout.

De conferentie, die COP24 (de 24ste Conference of the Parties) wordt genoemd, is een vervolg op de VN-klimaatconferentie COP21, die 2015 werd gehouden in de Franse hoofdstad Parijs. Daaruit vloeide uiteindelijk het veelbesproken Klimaatverdrag van Parijs voort, dat wereldwijd dient als basis voor de te maken afspraken over de aanpak van klimaatverandering, en dan vooral het voorkomen dat de temperatuur in het jaar 2100 met meer dan 2 graden celsius is gestegen.

Omdat het verdrag ‘bindend, maar niet afdwingbaar’ is, kunnen er geen sancties worden opgelegd, waardoor critici vraagtekens plaatsen bij het nut van het verdrag. De Amerikaanse president Donald Trump maakte vorig jaar bekend dat de Verenigde Staten uit het akkoord stappen, wat op zijn vroegst in november 2020 definitief kan worden.

Kan geen kwaad dat Trump uit futiel akkoord stapt, schreef Simon Rozendaal vorig jaar

Hoewel Amerika er in Katowice wel bij zal zijn, wil vooral de Europese Unie een leidende rol spelen om in Polen tot meer harde maatregelen te komen. In een opiniestuk in The Parliament Magazine (het tweewekelijkse magazine met nieuws over het Europees Parlement), schrijft europarlementariër en ‘rapporteur klimaatverandering’ Jo Leiten van de Europese Socialisten & Democraten (S&D), dat COP24 ‘het moment van de waarheid voor de EU’ is. Nederland gaat daar vermoedelijk opnieuw pleiten voor ambitieuzere klimaatdoelstellingen.