EW PODIUM

Influencers tegen Israël missen realiteitszin

25 mei 2021

Acteurs, atleten, artiesten en andere beroemdheden keren zich op de sociale media in de discussie over het Palestijns-Israëlisch conflict luidkeels en onbekommerd tegen Israël. Dat getuigt in elk geval van een gebrek aan realiteitszin, schrijft rechtsfilosoof Joia ten Velden in een artikel voor EW Podium.

‘Influencers’ in onder meer Nederland mengen zich massaal in de discussie over het Palestijns-Israëlisch conflict. Dat alleen al baart mij zorgen, want: hoeveel studie hebben zij aan deze complexe materie gewijd alvorens hun miljoenen jonge volgers te ‘influencen’, oftewel beïnvloeden? Een groot deel van de influencers schaart zich achter de Palestijnen (dus ook achter Hamas en de zijnen) naar aanleiding van het recent opgelaaide conflict.

Joia ten Velden (1996) studeerde rechtsgeleerdheid en rechtsfilosofie aan de Universiteit Leiden. Ook studeerde hij aan de universiteit van Tel Aviv en van Wenen. Nu werkt hij voor Loonstein Advocaten.

Dit is een artikel van EW Podium. Daarop publiceert de redactie van EW elke week diverse artikelen van jonge schrijvers, die vanuit hun eigen onderzoek, expertise of werkervaring willen bijdragen aan het publieke debat.

Kritiek op Israël neemt toe

Ook in de Nederlandse samenleving ziet historicus Peter Malcontent een verschuiving naar meer pro-Palestijns. Ik constateer hetzelfde onder mijn Instagram-kennissen en kan niet ontkomen aan de anti-Israëlposters in de Amsterdamse Rivierenbuurt en de wijk Buitenveldert – hartje Joods Amsterdam. De kritiek op Israël neemt toe. ‘Steeds meer Nederlanders zijn klaar met Israël,’ aldus RTL.

Een van de verklaringen volgens Malcontent is dat de jongere generaties niet zijn grootgebracht met de Tweede Wereldoorlog: er heerst minder schuldgevoel over de Holocaust en het grote aantal Nederlandse Joden dat toen is vermoord. ‘De oorlog is steeds verder van ons af komen te staan.’

Influencers missen kennis, maar vooral realiteitszin

Ik vrees dat hij gelijk heeft. Israëlische steden zijn onlangs vanuit Gaza bestookt met honderden raketten van terreurgroep Hamas, en ook vanuit Syrië en Libanon zijn raketten afgeschoten. Toch keren influencers zich – op 3.000 kilometer afstand – gemakzuchtig via hun smartphone met volle overtuiging tegen de Joodse staat. Nog meer dan van onvoldoende kennis van de geschiedenis en de politieke verhoudingen aldaar getuigt het van een gebrek aan realiteitszin.

Lees verder onder de video

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

De realiteit van oorlog in het algemeen is na 76 jaar Nederlandse vrijheid in de vergetelheid geraakt. De jongere generatie en haar influencers hier te lande weet niet wat oorlog is. Zij weet dus ook niet wat het inhoudt om door haar buren te worden bedreigd, laat staan wat het inhoudt om te worden aangevallen door een terreurgroep als Hamas, die het bestaansrecht van haar staat en bevolking ontkent en niets minder beoogt dan die geheel en al te vernietigen.

Lees ook deze blog van Afshin Ellian: Het voortbestaan van Israël staat op het spel

Wat het betekent om te worden aangevallen

Zij beseft niet dat als een staat wordt aangevallen, het de bewoners zijn die worden bedreigd. Dat geldt niet alleen voor hun leven, maar ook voor het totaal der dingen die zij het hoogst achten, waaronder de politieke verbanden die ze hebben gecreëerd (lees: democratie), maar ook hun gedeelde geschiedenis en identiteit.

Shimon Peres (1923-2016), in 1934 met zijn ouders vanuit Polen verhuisd naar Tel Aviv en voormalig minister, premier en president van Israël, gaf in 2013 in College Tour aan zijn publiek van wijsneuzige Nederlandse studenten het volgende mee:

Advies geven is makkelijk. Je kunt verhalen vertellen en artikelen schrijven, maar het is anders als je het met eigen ogen ziet en echt meemaakt. Dat is mijn antwoord.

Die boodschap van wijlen Peres heeft anno 2021 nog niets aan kracht ingeboet.

Wil jij een reactie geven op dit artikel? Discussieer mee! Stuur een reactie van minimaal 200 woorden naar [email protected]. Inhoudelijke reacties die voldoen aan de algemene fatsoensnormen worden geplaatst onder dit bericht. Zie voorwaarden.