Einde V&D is drama voor werknemers, niet voor consument

17 februari 2016Leestijd: 2 minuten

Consumenten die nu treuren over het verdwijnen van V&D moeten niet jammeren. Zij lieten de winkel al jaren links liggen. De ondergang van de warenhuisketen biedt ruimte voor nieuwe initiatieven.

Na weken van onzekerheid werd dinsdag duidelijk dat een doorstart van het failliete V&D er niet in zit. CoolCat-eigenaar Roland Kahn, die met minimaal 35 van de 62 warenhuizen verder hoopte te gaan, liet weten dat het niet is gelukt de belangen van alle betrokken partijen op één lijn te krijgen.

Alleen de externe La Place-restaurants gaan verder onder de nieuwe eigenaar Jumbo. De warenhuizen, die maandagochtend tot nader order de deuren sloten, blijven voorgoed dicht.

Dat is een drama voor de achtduizend medewerkers, van wie er velen al tientallen jaren bij het bedrijf werkten. En ook voor de vijftienhonderd toeleveranciers, zoals minister Henk Kamp (VVD) van Economische Zaken aangaf in zijn reactie op de ondergang.

Krokodillentranen

V&D verdwijnt uit het straatbeeld en dat zal na honderddertig jaar even wennen zijn. ‘Nooit meer schoolcampus,’ verzuchtte een medewerkster dinsdagavond op de radio. Dat zullen veel Nederlanders die opgroeiden met V&D wellicht ook even hebben gedacht. V&D is nostalgie.

Maar al te hard moeten we er ook niet om treuren. Consumenten die nu ach en wee roepen, huilen krokodillentranen. Zij lieten V&D al jaren links liggen. En het is twijfelachtig of Kahn, die geen ervaring heeft met warenhuizen en internet, de sleetse V&D-formule zodanig had kunnen restylen dat V&D weer geliefd en succesvol zou worden.

Het is een gezonde ontwikkeling dat iets waarnaar geen vraag meer is, verdwijnt. Dat heet marktwerking. Er komt iets nieuws voor in de plaats, iets waar consumenten wel op zitten te wachten.

Nieuw elan

Het Canadese Hudson’s Bay is nog steeds in gesprek met de eigenaren van de panden waar V&D-winkels in zaten. Het bedrijf zou zo’n veertig panden willen gebruiken om er een eigen winkelformule te beginnen.

Hudson’s Bay is eigenaar van diverse warenhuizen, zoals het Amerikaanse Saks Fifth Avenue en het Belgische Galeria INNO. Volgens kenners is het bedrijf goed in het combineren van mooie warenhuizen met internet. Mocht Hudson’s Bay eruit komen met de pandeigenaren, dan kan dat de Nederlandse winkelstraten nieuw elan geven.