Spookdeclaraties van apothekers bewijzen noodzaak van openheid

19 augustus 2014Leestijd: 1 minuut

Veel apothekers informeren patiënten niet goed als ze voor de eerste keer een medicijn meegeven. In nogal wat gevallen sturen ze vervolgens wél een rekening voor dat gesprek. Dat deugt niet.

Apothekers moeten hun klanten goed informeren over de werking van medicijnen die ze voor het eerst (sinds lange tijd) verstrekken. Zo’n gesprek is uiteraard niet gratis. Ook voor een apotheker is tijd geld.

In het verleden was de prijs van dat gesprek inbegrepen bij de prijs van de medicijnen. Het is goed dat aan die weinig transparante situatie een einde is gemaakt. De klant krijgt zo een beter beeld van de kosten.

Eigen risico

Dat is nuttig omdat de kosten van de gezondheidszorg al jaren stijgen. Patiënten die precies weten wat ze betalen, kunnen bovendien beter nagaan of ze ook krijgen waarvoor ze hebben betaald.

Nu apothekers de kosten van het uitgiftegesprek – circa 6 euro, die onder het eigen risico vallen – apart in rekening moeten brengen, blijkt dat ze dat gesprek in nogal wat gevallen niet of niet goed voeren.

Spookdeclaraties

Apothekersorganisatie KNMP zegt geschrokken te zijn en roept apothekers op de regels beter na te leven. De volgens de KNMP hoge werkdruk van apothekers is echter geen excuus.

Geld in rekening brengen zonder daarvoor te werken, kan natuurlijk niet. De terechte ophef over de spookdeclaraties bewijst dat meer openheid in de zorg werkt.