De remedie tegen weigerachtige webwinkels: achteraf betalen

17 september 2015Leestijd: 2 minuten
''

Veel webshops betalen retourzendingen te laat of onvolledig terug. Achteraf afrekenen lost dat op.

Wie spijt heeft van een onlineaankoop mag die volgens de wet altijd binnen veertien dagen terugsturen. Binnen dezelfde termijn moet de winkel het hele aankoopbedrag plus eventuele bezorgkosten terugstorten.

Webshops overtreden deze regels massaal, blijkt uit recent onderzoek van de Consumentenbond. Van de tweehonderd onderzochte modewebwinkels ging meer dan de helft in de fout.
Bij alle winkels plaatste de Consumentenbond drie bestellingen en keek hoe de retourzending verliep: 29 procent betaalde bij minimaal één van de retours te laat terug. Winkels met een keurmerk presteerden net zo beroerd als winkels zonder keurmerk.
Zes webshops scheepten de koper af met een tegoedbon, wat ronduit verboden is. Met terugbetaling van de bezorgkosten ging het zelfs bij 42 procent van de winkels minimaal één keer mis.

Over de brug

Als u niet het risico wilt lopen achter uw geld te moeten aanjagen, is achteraf betalen een oplossing. Niet met de oude papieren acceptgiro, maar online. Bij de webshops die meedoen, staat achteraf betalen tussen het rijtje aan te vinken betaalopties. Na ontvangst van de bestelling komt via e-mail de factuur binnen, te betalen met een iDEAL-­knop in de factuur of via online-bankieren.

Ook hiervoor geldt een betalingstermijn van twee weken. U betaalt alleen voor producten die u houdt. Stuurt u alles terug, dan zult u in de meeste gevallen wel de retourverzendkosten moeten betalen.

Bedrijven die achteraf betalen mogelijk maken, zijn AfterPay en het van origine Zweedse Klarna. AfterPay bedient de Benelux en u kunt er in ruim vierduizend webwinkels mee betalen. Klarna is actief in heel Europa. Volgens marktonderzoek van Blauw Research zou bijna een kwart van de Nederlanders het liefst achteraf afrekenen. Als meer winkels over de brug komen, volgen de kopers vanzelf.

Wilt u weten hoe uw favoriete webshop scoort op retourbetalingen? Een lijstje met winkels die steken lieten vallen, is te vinden op de site van de Consumentenbond. Zoek op ‘internetaankopen terugsturen’.

Elsevier nummer 39, 26 september 2015