‘Hoe claim ik onkosten als gevolg van een geannuleerde vlucht?’

19 juni 2015Leestijd: 3 minuten
'ANP'

Elke week geven drie deskundigen antwoord op vragen van lezers over financiële en juridische kwesties.

Eind vorig jaar werd door een staking onze vlucht van Lissabon naar Schiphol geannuleerd. We konden pas de ochtend erop terug. De extra overnachting, maaltijden en koffie moesten we zelf regelen. Onze reisorganisatie heeft namens ons de onkosten geclaimd, maar we hebben nog steeds niets ontvangen. Wat moeten we doen? H.J., Baarn

Er gelden speciale regels bij annulering van een vlucht. U hebt in elk geval recht op verzorging. Dit houdt in: eten, drinken en eventueel een hotelovernachting. Ook hebt u recht op twee gratis telefoongesprekken, e-mails of faxberichten.

Vaak hebt u ook recht op een extra vergoeding. Hoe hoog die is, is afhankelijk van de afstand die u vliegt en de tijd van aankomst. Gaat het om een vlucht van meer dan 1.500 kilometer en komt u meer dan drie uur later aan op uw eindbestemming? Dan hebt u recht op 400 euro per passagier.

De luchtvaartmaatschappij hoeft u geen vergoeding te geven als er sprake is van overmacht. Denk hierbij aan situaties waaraan een luchtvaartmaatschappij niets kan doen, zoals een sneeuwstorm. Een aangekondigde staking van het eigen personeel is geen overmacht. Dit ligt anders als de staking niet aangekondigd is of het een staking is van bijvoorbeeld het personeel van de luchtverkeersleiding.

De luchtvaartmaatschappij is uw aanspreekpunt. Komt u er niet uit met de luchtvaartmaatschappij? Leg uw klacht voor aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Deze instantie houdt toezicht op naleving van deze regels. Als u ook hier niet verder komt, kunt u de zaak voorleggen aan de rechter.

Bij een oud-werkgever, waar ik van 1985 tot 1989 werkte, probeer ik pensioenrechten te claimen. Ik herinner me dat ik dat heb opgebouwd, maar ik heb geen bewijzen meer. Hij ontkent het, maar kan ook niets achterhalen. Wat kan ik doen? A.M., Den Dolder

Claimen kan pas succesvol zijn als u kunt aantonen dat er oude pensioenrechten zijn. Kunt u echt niets meer vinden uit die tijd? Een loonstrook of kopie arbeidsovereenkomst? Een jaarverslag? Informatie van oud-collega’s zou ook kunnen helpen. U moet er wel zelf achteraan gaan, wat u ook al doet, want als het om oude rechten gaat, doet niemand dat voor u: pensioen is een zogeheten ‘haalschuld’.

Probeer erachter te komen waar uw oud-werkgever zijn pensioenregeling had ondergebracht. Dat kan een pensioenfonds of een pensioenverzekeraar zijn. Mogelijk weet een branchevereniging iets te melden? Langs gaan bij de Kamer van Koophandel levert misschien ook informatie op over oude adressen of bedrijfsfusies.

De kans op succes neemt toe als u de pensioenuitvoerder gevonden hebt. Deze instellingen hebben niet altijd de juiste adressen in hun bestanden, maar bewaren wel vele jaren hun deel­nemersadministraties.

Sinds 1999 ontvang ik zowel een ABP-pensioen als AOW. Tot mijn verbazing las ik in een brief van het ABP dat dat pensioen een aanvulling is op de AOW. Dat staat toch los van elkaar? Nu lijkt het alsof ik word gekort op de AOW omdat ik een pensioen bij ABP ontvang. F.B., Zwolle

De AOW en uw ABP-pensioen staan als soort pensioen inderdaad los van elkaar. Wel zijn ze bij u tegelijkertijd tot uitkering ge­komen. Uw ABP-pensioen komt voort uit uw vroegere dienstbetrekking, de AOW is een sociale­zekerheidsuitkering. Omdat u in 1999 65 bent geworden, ontvangt u vanaf dat moment naast het pensioen van ABP ook AOW.

In de regel is er op uw individuele AOW geen korting, tenzij u vroeger in het buitenland woonde (de korting is dan 2 procent per jaar van uw AOW-uitkering). Volgens het pensioenreglement geeft ABP gepensioneerden een aanvul­ling als zij door het inkomen van de partner volledig of deels worden gekort op de partnertoeslag van de AOW.

Vanaf april 2015 is dat recht voor nieuwe gevallen volledig vervallen. Hierdoor verviel ook het recht op een aanvulling op het ABP-pensioen, maar dit is inmiddels, door publiciteit daarover, hersteld.