Waarom doen juist kledingwinkels het zo slecht?

18 mei 2015Leestijd: 2 minuten
'ANP'

Kledingwinkels zagen hun bedrijfsresultaat in de periode 2010 tot en met 2013 flink teruglopen. Ze werden een stuk harder getroffen dan de detailhandel als geheel.

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt maandag dat het bedrijfsresultaat van kledingwinkels daalde van ruim 500 miljoen euro in 2010, naar nog geen 150 miljoen euro in 2013. Dat is een afname van 70 procent.

De detailhandel had het tijdens de economische malaise sowieso zwaar: het bedrijfsresultaat van de branche als geheel is met 16 procent gedaald.

Kosten

Waarom doen juist kledingwinkels het zo slecht? Het CBS meldt dat de omzet van kledingwinkels in deze periode veel harder is gedaald dan bedrijfskosten. De omzet ging met 700 miljoen euro omlaag (7,2 procent), de kosten met 300 miljoen euro (3,4 procent).

Vooral door de personeels- en huisvestingskosten gingen de bedrijfskosten van kledingwinkels niet omlaag. Deze twee posten maken gezamenlijk 30 procent uit van de totale kosten van winkels die kleding verkopen. De huisvestingskosten stegen met bijna 7 procent, personeelskosten met ruim 1,5 procent.

Smartphone

Maar er is meer aan de hand. Retaildeskundige Cor Molenaar zegt tegen elsevier.nl dat kleding een emotie-aankoop is. ‘Levensmiddelen heb je altijd nodig, maar kleding kopen stellen we uit.’ Bovendien is het steeds meer een ‘disposable product‘. ‘We willen wel vaak iets nieuws, maar geven er liever niet te veel geld aan uit.’

Bovendien hebben kledingwinkels er belangrijke concurrenten bij: Apple en Samsung. ‘Het geld dat we te besteden hebben, stijgt niet, maar we willen wel steeds meer producten hebben. Dingen zoals een smartphone behoren meer tot onze eerste levensbehoefte. We kunnen gewoon niet meer zonder en geven liever daar ons geld aan uit,’ zegt Molenaar.

Collectie

Kunnen kledingwinkels zelf wat doen om het tij te keren? Volgens Molenaar is dat ‘heel lastig’. ‘De kosten van een winkel zijn nu eenmaal hoog.’ Wat wel zou helpen, is als kledingwinkels sneller van collectie wisselen. Dat doen veel winkels nu nog niet, zegt de retaildeskundige.

‘Een collectie mag maximaal drie maanden blijven hangen, zoals H&M en Zara al doen. Als het dan niet wordt verkocht in de winkel, moet de kleding op andere manieren worden doorverkocht. In de Verenigde Staten gebeurt dit al, maar hier niet.’

Als winkels hun kleding korter in de winkel laten hangen, hebben de winkels ook niet zulke grote panden nodig, waardoor de huurkosten omlaag gaan. ‘En het is spannender voor de consument.’

Ook zou binnen de kledingbranche de ‘supply chain‘ korter moeten. De populaire grote ketens produceren hun kleding zelf, maar ook andere winkels zouden veel directer moeten kunnen inkopen. ‘Zij moeten gewoon direct op de fabrikant afstappen, dat is veel sneller en goedkoper.’