economie

Speelgoedwinkels adverteren met nepkortingen

08 december 2016Leestijd: 1 minuut

AMSTERDAM (ANP) – Enkele grote speelgoedketens hebben in aanloop naar de feestdagen geadverteerd met nepkortingen. Ze prezen speelgoed aan met korting, terwijl het product in het afgelopen jaar niet voor de gepresenteerde ‘normale’ prijs te koop is geweest, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) donderdag.

Volgens de toezichthouder werden consumenten door de nepkortingen verleid om snel hun slag te slaan terwijl er helemaal geen prijsvoordeel te behalen was. Een afgeprijsd product moet in de voorgaande drie maanden ook echt voor die hogere prijs zijn verkocht. Als de oude prijs slechts een adviesprijs is dan moet dat er ook bij staan.

De ACM maakte niet bekend welke ketens sjoemelden met hun prijzen. De toezichthouder heeft de ketens op de vingers getikt en houdt ze in de gaten. Als ze komend jaar nog steeds onduidelijk zijn over hun prijzen dan kunnen ze beboet worden.

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.

Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.