economie

Radiostations verdienen meer aan reclame

17 oktober 2016Leestijd: 1 minuut

AMSTERDAM (ANP) – Radiostations hebben hun reclame-inkomsten afgelopen kwartaal flink zien toenemen. De radioreclamebestedingen kwamen uit op 45,2 miljoen euro, 7,4 procent meer dan een jaar eerder. In de eerste twee kwartalen van dit jaar was nog sprake van een daling van de inkomsten.

Volgens gegevens van marketingorganisatie Radio Advies Bureau (RAB) is het aantal merken waarvoor radioreclame wordt ingezet, ook fors gestegen. Dit waren er vorig kwartaal met 1040 bijna honderd meer dan in het derde kwartaal vorig jaar. De grootste adverteerders waren Renault, Kruidvat en Lidl.

Radiostations verdienen vooral aan reclamespotjes. Daarvoor werd door de adverteerders in totaal 42,4 miljoen euro neergeteld. De laatste tijd levert ook ‘branded content’, een vorm van reclame binnen het redactionele radioprogramma, steeds meer op. De zogeheten non-spot bestedingen bedroegen 2,8 miljoen euro.

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.

Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.