‘KPN rekende woekerrente voor telefoons’

12 juli 2016Leestijd: 1 minuut

AMSTERDAM (ANP) – KPN heeft klanten illegale woekerrentes in rekening gebracht bij de aanschaf van een mobieltje bij een telefoonabonnement. Dat stelt ConsumentenClaim dinsdag op basis van eigen onderzoek.

Door de hoge rentes zouden klanten van KPN tot 10 euro per maand te veel hebben betaald, berekende de organisatie. ConsumentenClaim heeft de telefonieaanbieder gesommeerd de bedragen aan te passen. ,,Ze zijn er kennelijk zelf ook van geschrokken, omdat ze na ontvangst van onze brief hun website direct hebben aangepast”, zegt directeur Stef Smit.

Sinds een uitspraak van de Hoge Raad in 2014 geldt de aanschaf van een smartphone bij een abonnement als koop op afbetaling en dus als lening. Op krediet mag maximaal 14 procent rente in rekening worden gebracht. Bij KPN was dat in sommige gevallen meer dan 100 procent.

Aanbieders zijn ook verplicht om de hoogte van de rente aan te geven. Dat doet KPN ook na de aanpassing nog niet. ConsumentenClaim heeft een rekenmodule gemaakt waarmee klanten zelf kunnen berekenen of ze te veel hebben betaald. In dat geval kunnen ze de schade vorderen op KPN.

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.

Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.