Premium Lock Jeroen Temmerman: ‘Vrouwen willen een goede haardag’

27 maart 2023Leestijd: 6 minuten
Jeroen Temmerman is CEO van GHD. Foto: Olivier Middendorp

Jeroen Temmerman (51), CEO van GHD, werkt in het Verenigd Koninkrijk. Alles draait bij hem om het stylen en drogen van haar. Met veel aandacht voor hightech.

1. U leidt een Brits bedrijf dat we niet zo goed kennen: GHD. Wat doet GHD?

‘We zitten in dertig landen en bestaan al twintig jaar. We zijn in 40.000 winkels verkrijgbaar en maken onder meer föhns, stylers en warmteborstels: heat and hair. GHD is een sterk merk onder professionals zoals kappers en stylisten. GHD staat voor: Good Hair Day. Als je haar goed zit, heb je een goede dag, is ons motto.

‘Het onderzoekscentrum staat in Cambridge en het hoofdkantoor in Soho, Londen. Het bedrijf is opgericht door twee ondernemers die echt gingen voor technologische verbeteringen.’

2. U bent sinds 2018 CEO van het bedrijf en kwam van L’Oréal, waar u twintig jaar hebt gewerkt. Was die overgang niet lastig?

‘Ja, ik ben opgeleid bij L’Oréal en zat voor het bedrijf in Parijs, Stockholm, Mexico en Latijns-Amerika. L’Oréal is de leider in de beauty-industrie. Daar leer je alle ins en outs van de markt, en werkelijk alles over het bouwen van merken. Marketing wordt daar tot in de kleinste details uitgevoerd.

Jeroen Temmerman (1971)

Geboren in Amsterdam, daarna verhuisd naar Breda. Studeerde aan de Hogeschool voor Economische Studies in Amsterdam en deed een postdoctorale opleiding aan Nyenrode. Werkte twintig jaar voor L’Oréal. In 2018 werd hij CEO van GHD (Good Hair Day) in het Verenigd Koninkrijk.

‘In de tijd dat ik er begon, lag het niet voor de hand om voor de beauty-­industrie te kiezen. Afgestudeerden kozen liever voor Unilever, Shell of Heineken. Ik zat op Nyenrode en L’Oréal legde ons een case voor over het merk Ambre Solaire. Er waren honderd studentenkoppels die in een competitie hun case moesten presenteren en de winnaars gingen naar Parijs. Ik heb niet gewonnen, maar L’Oréal heeft me wel een baan aangeboden. Ik begon in het kantoor in Alphen aan den Rijn, Parijs kwam later.

‘GHD kwam in 2018 voorbij en ik kende het bedrijf. Ze zochten iemand om het merk wereldwijd verder uit te rollen. Dat was een kans die ik niet wilde missen. Ik heb veel slechte zakelijke beslissingen genomen, maar dit was een van mijn beste.’

3. Wat moest u doen bij GHD toen u begon?

‘De business stagneerde. Ik vond dat de innovatiepijplijn niet goed was gevuld. Er stonden geen grote doorbraken op stapel. Ik moest R&D aanzwengelen en kijken welke landen het goed deden en welke niet. In een aantal landen zijn we toen gestopt, vooral in Azië.

‘De onderneming was net verkocht door private equity aan Coty, ook een beauty-onderneming. Het geheel moest wat steviger worden. De omzet was 225 miljoen euro. Vier jaar later zitten we op 375 miljoen. Het bedrijf heeft de potentie om naar 1 miljard euro te gaan.’

4. Waar komt die groei vandaan?

‘Dat komt vooral door een nieuw product: Duet Style. De eerste in de wereld waarin warmte en lucht worden gecombineerd. Waardoor je van nat naar gestyled haar in één beweging gaat. Dat is revolutionair. Het is geen styler, maar echt iets nieuws. Het is hightech.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw