Zeldzaam: groot familiebedrijf in de verkoop

31 december 2021Leestijd: 2 minuten
Hunter Douglas Hoofdkantoor in Rotterdam, achterzijde aan het water. Foto: ANP HH / Peter Hilz

De familie Sonnenberg verkoopt na ruim honderd jaar haar familiebedrijf Hunter Douglas aan de voormalige belager van Unilever. Het komt weinig voor dat een groot Nederlands familiebedrijf in de verkoop gaat.

Op het oog is het een megaovername als alle andere: Hunter Douglas wordt verkocht aan 3G Capital. De Amerikaanse private-equitypartij is vooral bekend van eerdere overnames, zoals van Burger King en Heinz, en van de mislukte overnamepoging van Unilever. Toch is deze overname anders.

Top 200 familiebedrijven

De Rotterdamse luxaflex-producent is een vertrouwde naam in de top van de lijst van grootste familiebedrijven die EW sinds 2013 jaarlijks produceert. En die top is opmerkelijk stabiel: bedrijven als Heineken, SHV en Jumbo domineerden de lijst in de eerste editie en doen dat negen jaar later nog steeds. De families nemen niet graag afscheid van de miljardenconcerns die verscheidene generaties hebben opgebouwd.

Uit die allereerste top-10-lijst is alleen Blokker verdwenen: de familie kreeg de winkelketen maar niet terug op de rit en verkocht de winkels − en de bijbehorende familienaam op de gevels – aan ondernemer Michiel Witteveen. En nu verdwijnt dus ook Hunter Douglas, nummer tien op de eerste EW-lijst van grootste familiebedrijven en inmiddels nummer acht.

Familiebedrijf versus private equity

De koper is bovendien opmerkelijk. In de beeldvorming zijn ze haast elkaars tegenpolen. Familiebedrijven zijn goed, met een focus op de lange termijn en trouw aan hun werknemers. Private equity is fout, het zijn op de korte termijn en op winst beluste ‘sprinkhanen’ die niets geven om hun werknemers (hoe minder, hoe beter).

Toch is de praktijk niet altijd zo zwart-wit. De familie Sonnenberg wil een kwart van de aandelen behouden en David Sonnenberg (derde generatie) houdt een leidinggevende rol. Uit het voorbeeld van het kwakkelende Blokker blijkt bovendien dat een verkoop helemaal niet verkeerd hoeft uit te pakken. In generaties opgebouwde heilige huisjes kunnen eindelijk van tafel.

De succesvolste familiebedrijven zijn bovendien zo groot geworden door veel relevante ervaring van buiten aan te trekken. Of het nu bestuurders zijn (denk aan SHV en Heineken) of externe aandeelhouders (Heineken). Met haar aandelenbelang van 25 procent en een bestuurszetel is de 102 jaar oude band tussen de familie Sonnenberg en Hunter Douglas verre van verbroken.