Premium Lock Rotterdamse haven: Poort naar Europa

29 december 2018Leestijd: 4 minuten
ART_52_rotterdamse_haven_159366_IMG_ECOHAVENschip

Hypermoderne containerterminals, olieopslagsilo’s, raffinaderijen, petrochemische ­fabrieken, schepen in alle maten, buffels en fazanten – je vindt het allemaal in de Rotterdamse haven.

De rond dertigduizend zeeschepen die ook in 2019 weer zullen aankomen in de haven van Rotterdam hebben daar een nieuw herkenningspunt. Aan de rand van de Tweede Maasvlakte, het meest westelijke stukje Nederland, staat een gloednieuwe, 70 meter hoge radartoren. Die is sinds oktober dit jaar in gebruik.

Zandlopert

De oude, een voormalige vuurtoren uit 1974, wordt gesloopt. Hij was aan het eind van zijn levensduur. Bovendien was de ­radardekking minder, doordat er steeds meer hoge objecten bij komen op de Maasvlakte, zoals kranen. De nieuwe staat dichter bij zee. Naar goed Rotterdams gebruik kreeg de roestkleurige stalen toren een bijnaam, de Zandlopert.

De architect, Syb van Breda, maakte de vergelijking met het Vrijheidsbeeld dat voor de haven van New York staat. Of deze radartoren ook wereldfaam krijgt, is de vraag, maar net als het Vrijheidsbeeld markeert hij de toegang tot een continent.

De haven van Rotterdam is de grootste haven van Europa en de nummer tien van de wereld. Economisch gezien is het 42 kilometer lange haven- en industriecomplex ten westen van Rotterdam goed voor 3 procent van het nationaal inkomen.

Concurrentie om containeroverslag

De haven in cijfers:

Zeeschepen:29.646

Binnenvaartschepen:105.000

Containers:8.194.232

Overslag:467,4 miljoen ton

Havenmedewerkers (inclusief toeleveranciers):180.000

Oppervlakte haven:12.713 ha

Lengte havengebied:42 km

Waterdiepte NAP (max):24 meter

Kademuren:77 km

Bron: Havenbedrijf Rotterdam

Op de in 2015 in gebruik genomen Tweede Maasvlakte – officiële naam: Maasvlakte 2, waarvan de aanleg is bekroond met een kunstwerk, de Zandwacht – staan terminals van containeroverslagbedrijven als RWG, die volledig zijn geautomatiseerd: kranen worden op afstand bestuurd. Schepen met soms wel 20.000 containers aan boord lossen hier hun lading.

Om de felle concurrentie met andere havens aan te kunnen, is het water hier 22 meter diep gemaakt. Om de rest van de haven bereikbaar te houden, zijn recent de Nieuwe Waterweg en de wateren in het Botlekgebied 1,5 meter uitgediept. Sinds de verdieping van het Panamakanaal worden schepen namelijk steeds groter, want dan past er meer lading op. Daardoor steken de schepen dieper in het water.

Bedrijvigheid in haven is zeer divers

Het westelijk havengebied is ook een toeristische attractie. Jaarlijks trekt informatiecentrum FutureLand honderdduizend bezoekers die de Maasvlakte per rondvaartboot of bus doorkruisen. Er zijn enorme distributiecentra, waar veel goederen die in de haven arriveren, worden verwerkt of voltooid. Er is ook ruimte voor bedrijven die iets van doen hebben met windmolens. Zo maakt het Limburgse Sif funderingen voor windmolens op zee. Komend jaar wordt de bewaakte, in 2017 geopende parkeerplaats voor truckers (Maasvlakte Plaza) uitgebreid van ruim 350 naar zo’n 500 plaatsen.

De Maasvlakte Olie Terminal is met 4,5 miljoen ton een van de grootste ter wereld. Shell, Exxon en BP zijn aandeelhouder. Op Maasvlakte 1 opent overslagbedrijf HES International in 2019 de Hartel Tank Terminal (brandstoffen). Ertsoverslagbedrijf ­Europoort, eigendom van de Duitse staalindustrie, verwerkt per jaar 30 miljoen ton ­ijzererts en kolen, die met duwboten naar het Ruhrgebied gaan. Aan de overkant vertrekken Stena Line-boten naar de Britse havenstad Harwich.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog niet een account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw