Adyen groot succes op Amsterdamse beurs

13 juni 2018Leestijd: 2 minuten

De beursgang van betaalplatform Adyen verloopt woensdag boven verwachting. Het aandeel dat werd aangeboden voor 240 euro ging gelijk over de kop.

Hoewel de verwachtingen op de Amsterdamse beurs woensdagochtend al hooggespannen waren, wist Adyen die nog te overtreffen. Al voor het middaguur steeg het aandeel naar 480 euro. Een verdubbeling van de introductieprijs van 240 euro.

De totale beurswaarde kwam daarmee op 13 miljard euro. Dat is veel hoger dan de 7 tot 10 miljard euro waarop werd gerekend.

Goed nieuws

De hoge koers is goed nieuws voor medewerkers van Adyen. De meesten hebben aandelen die zij nu voor een flink hogere prijs van de hand kunnen doen. Ook investeerders, onder wie techbazen Mark Zuckerberg (Facebook), Jack Dorsey (Twitter) en Reid Hoffman (LinkedIn), cashen met Adyen.

Oprichters Pieter van der Does, de broers Joost en Arnout Schuijff, en John Caspers verdienen ook tientallen miljoenen aan de beursgang. Ook prinses Mabel van Oranje profiteert: ze bezat voor een half miljoen euro aan aandelen.

Particuliere beleggers betalen hoge  prijs

Slecht nieuws is er ook. Adyen verkoopt slechts 15 procent van zijn aandelen. Door de grote interesse is besloten dat alleen institutionele beleggers aandelen konden kopen. Particulieren die de bestaande aandelen nu willen overkopen, betalen dus meer.

Adyen is het grootste en, tot voor kort, minst bekende succesverhaal van de Nederlandse tech-industrie.

Het bedrijf, dat sinds vorig jaar als financiële instelling geregistreerd staat, verwerkt de betalingen op platforms als Airbnb, Facebook, Uber, Netflix en Marktplaats.

Afgelopen jaar verwerkte Adyen voor 108,3 miljard euro aan transacties, een stijging van 63 procent ten opzichte van 2016. Het leverde vorig jaar een omzet op van 218,3 miljoen euro, goed voor een nettowinst van 71,3 miljoen euro.

Steeds meer een bank

Uit de prospectus blijkt dat Adyen  op meer terreinen de concurrentie met de banken wil aangaan. Zo wil Adyen overbruggingskredieten gaan verstrekken aan ondernemers die nog wachten op uitbetaling van bijvoorbeeld een creditcardmaatschappij.

Omdat Adyen over veel data van klanten beschikt, denkt het risico’s beter te kunnen inschatten dan traditionele banken.