Pinnen bij de kaasboer

10 januari 2018Leestijd: 2 minuten
Kaasboer Brian Kuiper

Toen Brian Kuiper (35) in 2010 de kaashandel van zijn oom overnam, betaalde iedere klant nog met contant geld. Een jaar later schafte Kuiper twee pinapparaten aan en inmiddels pint meer dan 70 procent van zijn klanten. Een vraaggesprek met de marktkoopman die zijn tijd vooruit was.

In 2011 was pinnen op de markt vrijwel nergens mogelijk. Waarom bood u het al aan?

‘Ik ben het gaan aanbieden als extra service aan de klant. De meeste klanten liepen in 2011 nog met contant geld op zak, met als gevolg dat je geld op kon zijn als je nog niet al je boodschappen had gedaan. Klanten geven soms ook wat meer uit aan kaas. Door pinnen aan te bieden, konden klanten altijd kopen wat ze wilden.

‘Daarnaast was het voor mij toen al duidelijk dat pinnen gebruikelijker zou worden, heel af en toe vroeg een klant er al om. Als ondernemer ben ik vragen graag voor, dus ik speelde hierop in.’

Sloeg het meteen aan?

‘Door de jaren heen is het aantal pintransacties steeds gegroeid, afgelopen jaar ook weer. In de eerste week dat ik de apparaten had, ging minder dan 1 procent met pin. Nu is dat ruim 70 procent.’

Ging de omzet omhoog door het aanbieden van pin?

‘Voor een deel wel, denk ik. Pinnen is een makkelijk betaalmiddel. Daarnaast heb ik mij aangesloten bij Holland Kaascentrum, een coöperatieve vereniging van veertig ondernemers. Klanten merken dat aan de presentatie van de kraam en aan de grote verscheidenheid aan kazen die ik heb. Dat bij elkaar levert meer klanten op, en dat betekent meer omzet.’

Wie betalen er nog contant bij u?

‘Over het algemeen de iets oudere mensen. Zij zijn gewend om hun weekbudget voor boodschappen bij een geldautomaat op te nemen. Deze klanten willen fysiek betalen, zodat ze niet te veel uitgeven.’

De laatste jaren is contactloos pinnen de trend. Gaat u daar ook in mee?

‘Absoluut. Ik zie dat klanten daarvan ook gebruik maken. Betalen gaat zo snel dat sommige mensen zelfs een doosje eieren pinnen. Een nadeel is dat mijn totale pinkosten stijgen, ik betaal namelijk per transactie.’

Kunnen klanten ook contactloos met hun telefoon betalen?

‘Zeker, en een aantal klanten doet dat ook. Ik accepteer betaalapps van banken en ook zogenoemde wallets, digitale portemonnees waaraan allerlei betaalrekeningen zijn gekoppeld.’

Denkt u ooit helemaal zonder contant geld te gaan werken?

‘Nee, want er zullen altijd mensen zijn die contant willen betalen. Zolang contant geld bestaat, kunnen klanten bij mij contant betalen. Als ondernemer wil ik er voor iedereen zijn.’