Bedrijven

Hoe hip Bugaboo door ruzie werd verscheurd

31 oktober 2017

Bugaboo is wereldvermaard. De kinderwagenfabrikant groeide sinds de oprichting in 1994 uit tot een begrip, een toonbeeld van Nederlandse innovatie. Nadat het karretje begin deze eeuw opdook in de populaire tv-serie Sex and the City en vervolgens ook andere beroemdheden zich met de Hollandse waar vertoonden, waren de Bugaboos helemaal niet meer aan te slepen.

Commercieel en financieel zijn de hippe en nogal prijzige kinderwagens een groot succes. Het bedrijf zet met 1.300 werknemers circa 150 miljoen euro per jaar om en boekte in 2015 een winst van 13 miljoen.

Tussen de twee aandeelhouders van Bugaboo gaat het echter minder goed – sterker: die staan op voet van oorlog met elkaar. Dat is niet van vandaag. Max Barenbrug, de ontwerper, en Eduard Zanen, de investeerder, kiften al een jaar of tien. Dat heeft ook met een privékwestie te maken: Barenbrug en Zanen waren zwagers, totdat de laatste van de zus van de eerste scheidde.

Bij ruzie aandelen verkopen

Zakelijke meningsverschillen werden daardoor groter. Creatieveling Barenbrug vond, kort samengevat, dat Zanen zich te veel met zijn werk bemoeide en de zuinige Zanen op zijn beurt vond dat Barenbrug een gat in zijn hand had. Enkele jaren terug sloten ze een overeenkomst: als de één echt niet meer met de ander verder wilde, zouden ze alle aandelen aan een derde verkopen.

Zelfs daarover kregen ze mot. Zanen stapte daarom eerder dit jaar naar de rechter en die bepaalde dat de overeenkomst moet worden nagekomen. De Rabobank is op zoek naar een koper, maakte Bugaboo maandag bekend. Het bedrijf moet zo’n 200 miljoen euro kosten, meldde Het Financieele Dagblad.

Bedrijf valt stil

Ruzies tussen aandeelhouders komt vaker voor. Bugaboo is een goedlopend bedrijf, dat scheelt nog, maar bij minder succesvolle ondernemingen kunnen zulke gevechten verstrekkende gevolgen hebben.

Zeker als er, zoals bij Bugaboo, maar een paar aandeelhouders zijn. Ze zijn samen de baas en bij constante onenigheid over belangrijke kwesties als strategie en investeringen kan een bedrijf stilvallen en in ernstige problemen komen.

Familiebedrijven lopen een risico, al was het maar omdat persoonlijke kinnesinne een rol kan spelen. Zo werd het bekende Heerema-concern, actief in de offshore-industrie, in de jaren tachtig geteisterd door ruzie tussen vijf broers.

Hun vader, grondlegger Pieter Schelte Heerema, had vlak voor zijn overlijden in 1981, bepaald dat alle belangrijke functies bij het concern naar zijn zoon Edward zouden gaan. Het zou tien jaar duren eer Edward de strijd met zijn vier broers die daarop volgde, beëindigde door alle aandelen van ze te kopen.

Schoon schip maken

Het grote Katwijkse visserijbedrijf PP Groep (Parlevliet & Van der Plas) wordt al jaren verscheurd door een vete tussen de twee broers Nico en Diek Parlevliet. Ze stonden meermalen voor de rechter. Nico moet worden uitgekocht, maar hij wil meer geld voor zijn aandelen dan het bedrijf waarvan Diek de baas is, hem tot nu toe biedt. De kwestie loopt nog.

Voor Bugaboo meldt zich ongetwijfeld een koper. Het bedrijf staat er, ondanks de kift, goed voor. Vraag is nog even of Barenbrug binnenboord wordt gehouden of dat de nieuwe eigenaar het liever zonder het creatieve en eigenwijze brein doet en schoon schip maakt.

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.

Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.