NTR-baas: ‘Schaf reclame-inkomsten voor publieke omroep af’

12 augustus 2017Leestijd: 2 minuten
Archieffoto van de ingang van het VPRO-gebouw in het Mediapark in Hilversum - Foto: ANP

De publieke omroep zou beter af zijn als er geen reclames meer op verschijnen, bepleit NTR-baas Paul Römer. Hij wil een reclamevrije publieke omroep, en wil een einde aan de STER.

Daarmee verdwijnt de ‘commerciële druk’ en komt er zo’n 12 procent aan zendtijd bij, aldus Römer zaterdag tegen De Telegraaf.

Dubieuze kijkcijferkanonnen

‘Als je de commerciële druk eraf haalt, zou NPO 1 kunnen experimenteren,’ zegt de NTR-chef. ‘Boer zoekt vrouw en Heel Holland bakt zijn fantastische programma’s, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel.’

Hij stelt dat de publieke omroep verkeerd nadenkt door ‘kijkcijferkanonnen’ te introduceren, die moeten zorgen voor de STER-inkomsten. ‘Juist de publieke omroep zou niet zo moeten denken,’ vindt hij.

Het gebruik van reclames door de publieke omroep, kan bovendien voor marktverstoring zorgen, maar dat is een element dat Römer niet noemt.

Als de STER verdwijnt, loopt de publieke omroep zo’n 180 à 200 miljoen euro aan inkomsten mis, maar volgens Römer kan dat voor een deel door belastinggeld worden opgevangen.

Hij noemt Sesamstraat als een voorbeeld van een van de programma’s die door ‘commerciële druk’ gevaar loopt. ‘Het wordt gemaakt voor 3- tot 6-jarigen, daarvan hebben we er zo’n 500.000. Wanneer er dan maar 20.000 tot 30.000 kijken, is het niet zo vreemd dat een netmanager zichzelf vragen stelt,’ aldus Römer. Wel belooft hij dat het programma de komende tijd niet van tv wordt gehaald.

NPO wil dan geld gecompenseerd zien

De NPO is voorstander van een reclamevrije publieke omroep, maar wil dan wel dat de vervallen STER-inkomsten ‘volledig gecompenseerd worden,’ laat de NPO zaterdag weten. Ook zegt de NPO niet verder te kunnen bezuinigen.

‘Ons budget is na twee bezuinigingsrondes nu al te krap om aan alle behoeftes en wensen van het Nederlandse publiek te voldoen, laat staan dat we het ons kunnen permitteren een kwart van ons budget in te leveren.’


Programma’s als Boer Zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt laten vallen, ziet de NPO niet zitten. De publieke omroep moet er naar eigen zeggen ‘voor iedereen zijn’ en ‘horen daar ook geliefde en populaire programma’s bij,’ aldus de omroeporganisatie.