Consument maakt zich geen zorgen over kredietcheck bij smartphone-abonnement

31 mei 2017Leestijd: 2 minuten
Foto: AFP

De nieuwe BKR-regeling heeft weinig invloed op de verkoop van smartphone-abonnementen. Sinds begin mei worden abonnementen geregistreerd waarmee een consument een telefoon afkoopt van 250 euro of hoger, maar daar laat de smartphonekoper zich niet door beïnvloeden.

Eerder dit jaar werd aangekondigd dat consumenten die een telefoonabonnement afnemen met een gratis of goedkope telefoon, die met een hoger abonnement maandelijks wordt afgekocht, in het systeem van het Bureau Krediet Registratie komen te staan.

Sneller in BKR-systeem door rood staan: reden voor paniek?

Weinig invloed op de consument

Sinds begin dit jaar mogen aanbieders smartphone-abonnementen geen ‘gratis telefoon’ meer aanbieden, maar een abonnement met een smartphone op afbetaling. Daarbij komt sinds 1 mei ook nog de regeling dat consumenten die zo’n abonnement nemen op hun kredietwaardigheid worden gecheckt, en vervolgens worden geregistreerd bij het BKR.

Begin mei was er een flinke daling te zien in het aantal personen dat telefoonabonnementen bekeek en afsloot vanuit prijsvergelijkers, blijkt uit cijfers van onder meer vergelijkwebsite telefoonabonnement.nl. Het bedrijf denkt dat het om een schrikreactie ging. Voor de rest van de maand bleek de BKR-registratie namelijk nauwelijks invloed te hebben op het gedrag van de consument.

‘Even schrikken’

‘Het was even eng,’ zegt René Dekker van Telefoonabonnement.nl. ‘Er was sprake van een daling van 30 procent in de verkoopcijfers.’ Het bedrijf vergeleek de cijfers van mei met dezelfde maand vorig jaar, en keek ook naar het gedrag van de consument in april en maart. Ook vorig jaar werden er minder telefoons gekocht in de eerste week van mei, maar er was geen sprake van zo’n forse dip als in de week na de nieuwe BKR-regeling.

Daarna keerde de consument terug naar zijn normale gedrag. Maar mensen zijn wel bewuster, stelt Dekker. Sinds januari moeten sites die telefoonabonnementen verkopen ook het ‘geld lenen kost geld’-logo laten zien bij abonnementen waarbij de consument het toestel afkoopt. Door de maatregelen neemt de populariteit van sim only-abonnementen en losse toestellen toe.

Ook de toestelbundel van minder dan 10 euro per maand voor twee jaar – waarbij de telefoon dus in feite voor minder dan 250 euro wordt gekocht – is populair. Daarnaast kiezen meer consumenten ervoor om vooraf een hoger bedrag te betalen voor een telefoon.

Consument in dubio

Vanaf 15 juni wordt roaming – het gebruik van mobiel internet – in alle EU-lidstaten hetzelfde. Dat zijn ontwikkelingen die de consument juist weer vertrouwen zullen geven, verwacht Dekker. Ook het feit dat meer providers onbeperkt bellen en internet zullen aanbieden, kan de populariteit van dure abonnementen verhogen.

‘Er wordt aan twee kanten getrokken aan de consument. De overheid wil de consument bewuster maken over het “lenen” door afkoopabonnementen af te sluiten. Aan de andere kant wordt alles inclusief aangeboden, waardoor duurdere abonnementen weer aantrekkelijker worden voor de consument.’