Verder als webshop: wordt V&D-merk toch gered?

09 juni 2016Leestijd: 2 minuten
In 2015 werd V&D officieel failliet verklaard Foto: ANP

Vroom en Dreesmann wordt toch weer nieuw leven in geblazen. Oud-Hema-topman Ronald van Zetten wil het merk van de warenhuisketen doorzetten als webshop en eventueel zelfs terugbrengen naar de winkelstraat.

Het lijkt op een ‘leven na de dood’ scenario: V&D was al jaren financieel onstabiel en werd vorig jaar officieel failliet verklaard. De laatste maanden werd vooral gekeken naar wat er met de voormalige V&D-panden zou kunnen gebeuren. Die heeft V&D voorlopig niet nodig, omdat de producten van het warenhuis online worden gezet.

Identiteitscrisis

149679 Arnhem, 29 april 2016. Topshelf opent in voormalig V&D pand Arnhem. Eigenaresse Inge van Kemenade vertelt er over Foto Marc Pluim MP dgfoto Editie ArnhemLees ook: ‘Pokeren met de voormalige V&D-panden’

Of V&D zo kan overleven, moet nog blijken. Wel lijkt Roland Kahn, de eigenaar van kledingketen CoolCat, alsnog zijn zin te krijgen. Kahn dong vorig jaar al mee naar het failliete V&D, maar er kwam uiteindelijk geen akkoord. De topman wil er nu samen zijn compagnon Jaco Scheffers en Van Zetten voor zorgen dat het merk V&D niet verdwijnt.

Maar een simpele ‘doorstart’ met een nieuw model zal niet de oplossing zijn voor de problemen van V&D. Het bedrijf kampte de afgelopen jaren vooral met een ‘identiteitscrisis’. Uit onderzoek van informatiebureau Experian blijkt dat, ten opzichte van Hema, de Bijenkorf, Wehkamp en bol.com, V&D geen unieke krachten had. Het warenhuis scoorde over het algemeen niet slecht, maar was bij geen een doelgroep een uitschieter.

Uniek

Daarnaast lijkt V&D wat betreft producten en klanten sterk op Wehkamp. Nu zal het concern ook hetzelfde zakelijke model hanteren, waardoor het warenhuis uiteindelijk helemaal geen unieke positie meer zal hebben. Aan de andere kant kan V&D door het webshop-model wel hoge kosten besparen. Het bedrijf had de laatste jaren vooral moeite met het betalen van de huur van de enorme panden die vaak midden in het centrum van grote steden stonden.

2762441-1200x800Van icoon tot overbodige formule: het onomkeerbare verval van V&D

Hoewel het niet vaak gebeurt dat een bedrijf met een omvang als die van V&D verdwijnt uit de winkelstraat en online verdergaat, is de situatie niet helemaal uniek. In februari kondigde Dixons ook aan alleen verder te gaan als webshop in Nederland. Dat zou voor de elektronicaketen ‘de beste perspectieven bieden’.

Voor V&D is het nu in ieder geval de enige optie. Toch bestaat er een kleine kans dat V&D straks gewoon weer in het stadscentrum te vinden is.