Waarom Schiphol een tweede vliegveld wil bouwen

27 mei 2016Leestijd: 2 minuten
Foto: ANP

Met het oog op de toekomst denkt Schiphol over de bouw van een extra vliegveld in het nabijgelegen Haarlemmermeer laten bouwen. Het zou een ‘dependance’ moeten worden om het drukke Schiphol te ontlasten.

Schiphol West zou moeten worden neergezet tussen de A4, A5 en A9, waar al grond is gereserveerd. Dat meldt De Telegraaf vrijdag.

Het idee is om bij Haarlemmermeer een tweede aankomst- en vertrekgebouw neer te zetten, alsmede een zevende landingsbaan aan te leggen. Schiphol West zou een meer ‘stadsgerichte’ terminal moeten worden, staat in een stuk van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Grote groei
De plannen moeten ervoor zorgen dat Schiphol de snelle groei aan kan en kan blijven concurrenten met de luchthavens van Londen, Parijs, Frankrijk en Dubai. De eerste maanden van 2016 zag Schiphol het aantal passagiers stijgen met 12 procent. Dit jaar wordt de grens van 60 miljoen passanten bereikt, over 15 jaar wordt zelfs rekening gehouden met 85 miljoen passagiers.

Interview: Jos Nijhuis (57) is CEO van Schiphol. Zijn voornaamste taak: ervoor zorgen dat daarvandaan op vele bestemmingen kan worden gevlogen. 

Het plan om vanaf 2018 ook vluchten naar vliegveld Lelystad te verplaatsen, zou niet voldoende zijn om deze groei op te vangen. Onderzoeksbureau SEO voorspelt dat rond 2030 een zevende landingsbaan ‘onontkoombaar’ is.

Toekomstmuziek
Een broertje voor Schiphol is nog ‘verre toekomstmuziek’, waarschuwt een woordvoerder van de luchthaven. ‘Over de invulling van de groei wordt uiteraard gesproken, maar die is afhankelijk van veel factoren en partijen.’ Tot 2020 ligt het beleid rondom de luchthaven vast, zegt de woordvoerder.

Het Rijk moet een definitief besluit nemen over de uitbreiding, die een miljardeninvestering zou betekenen. Het ministerie van Infrastructuur en milieu zegt zich eerst te willen richten op de uitbreiding van het treinstation op Schiphol en op het uitbreiden van de A-terminal.