Nederlandse krantensites verdwijnen achter betaalmuur

10 januari 2013Leestijd: 1 minuut

De nieuwssites van grote Nederlandse dagbladen gaan geheel of deels achter een betaalmuur verdwijnen. Kranten als NRC Handelsblad, de Volkskrant en De Telegraaf hebben concrete plannen om betaalsystemen in te voeren.

‘Kijk om je heen, dit kunnen we niet langer gratis aan blijven bieden,’ zegt adjunct-hoofdredacteur van De Telegraaf Jan-Kees Emmer wijzend naar de redactie op de achtergrond tegen een verslaggever van Vandaag de Dag.

Volgens Emmer is zijn krant druk bezig met het invoeren van een betaalmuur. De Telegraaf is niet de enige. Ook de Volkskrant en NRC Handelsblad hebben vergevorderde plannen voor digitale betaalpoortjes op hun sites.

Aardverschuiving

In een interview met BNR Nieuwsradio zegt NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch dat het invoeren van betaalmuren bij nieuwssites ‘wereldwijd een van de grote gebeurtenissen in nieuwsland wordt’.

Vandermeersch zegt ervan overtuigd te zijn dat 200.000 tot 300.000 mensen in Nederland bereid zijn om anderhalve euro per dag voor online nieuws te betalen.

België

Vermoedelijk haalt de Belg de inspiratie uit zijn thuisland. In België verdwijnen alle nieuwssites dit jaar achter een gezamenlijke betaalmuur. Dat systeem lijkt er in Nederland, waar kranten hun eigen betaalsystemen ontwikkelen, vooralsnog niet te komen.

Wel komt er een gemeenschappelijk platform voor losse verkoop van krantenartikelen.

Uitgevers van het Financieele Dagblad, de Volkskrant en NRC Handelsblad hopen dit ‘spotify voor kranten’ dit jaar nog in te voeren. Weekblad Elsevier is vooralsnog niet van plan de nieuwsvoorziening op zijn website betaald te maken.