Waarom F1 in Zandvoort een race tegen de klok wordt

14 mei 2019Leestijd: 4 minuten
Persconferentie over toekomst Grand Prix Zandvoort. Foto: ANP REMKO DE WAAL

Vanaf 2020 zal in elk geval drie jaar het Formule 1-circus neerstrijken voor een race op het circuit van Zandvoort. Dat is dinsdagochtend bekendgemaakt.

Hoewel het voor Nederlandse fans natuurlijk geweldig is om een thuisrace op de Formule 1-kalender te hebben, zitten er behoorlijk wat haken en ogen aan het project. Dit zijn de vier belangrijkste te nemen horden.

Chase Carey, directeur van Formula One Management, gaf tijdens een persconferentie aan waarom voor Zandvoort is gekozen:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Bovenleiding trein naar Zandvoort is ‘volstrekt ongeschikt’

De wegen naar kustplaats Zandvoort slibben snel dicht als tijdens het raceweekeinde 50.000 fans per dag het circuit willen bezoeken. Fans zullen dus worden gestimuleerd om vooral met het openbaar vervoer te komen. Volgens de NS zijn daarvoor twaalf treinen per uur nodig. Bovendien moeten die langer dan normaal zijn, om een maximaal aantal mensen tussen Haarlem en Zandvoort te kunnen vervoeren. Op die manier zouden tussen de 12.500 en 15.000 bezoekers per uur met de trein naar Zandvoort kunnen reizen.

Het probleem is dat dit met de huidige energievoorziening op dit traject niet lukt. Zes treinen per uur is het maximaal haalbare. Bovendien kosten langere treinen ook extra energie. De NS heeft daarom aan ProRail gevraagd om de bovenleiding te verbeteren. In juni laat ProRail weten wat wel en niet mogelijk is.

Aanvoer van materieel wordt een logistieke nachtmerrie

Vergeet even de 200.000 tot 300.000 fans die tijdens het raceweekeinde naar Zandvoort komen. Ook de raceteams moeten met hun spullen het circuit weten te bereiken. Volgens de Volkskrant gaat het om 2.000 ton aan materieel dat via 250 vrachtwagens naar Zandvoort moet worden gebracht. Denk aan extra onderdelen en veel elektronica die nodig zijn voor de pitboxen van de teams. Dat moet allemaal worden vervoerd over de weg. Momenteel zijn er twee provinciale wegen die naar Zandvoort leiden.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De gemeente Zandvoort heeft natuurlijk zelf ook al bedacht dat het vervoer van materieel en toeschouwers niet in het honderd moet lopen en werkt daarom aan een mobiliteits- en verkeersplan. Mogelijk zou een derde weg naar Zandvoort kunnen worden aangelegd. In het plan zal ook de fiets een rol spelen. Burgemeester Niek Meijer (VVD) hoopt op 10.000 tot 15.000 fans op de fiets, zei hij eerder tegen het Dagblad van het Noorden.

De gemeente maakte al bekend 4 miljoen euro vrij te maken om de Formule 1-race op Zandvoort mogelijk te maken. Het grootste deel van dat bedrag wordt gestoken in verbetering van de verkeerssituatie rondom het circuit.

Circuit moet dringend op de schop

Voordat de coureurs volgend jaar de baan kunnen betreden, is een aantal aanpassingen nodig. Zo zal het rechte stuk op het circuit met 1,5 meter worden verbreed.

Die verbreding  is hard nodig, omdat inhaalacties anders nauwelijks mogelijk zijn. Max Verstappen en Sebastian Vettel zeiden tijdens een persconferentie in Barcelona al hiervoor te vrezen. ‘Hier in Barcelona kun je tenminste inhalen. Het publiek zal hier meer actie zien dan in Zandvoort. Dat is net Monaco, toch?’ vroeg Vettel zich af. Verstappen omschreef Zandvoort als ‘een soort stratencircuit met grindbakken’. Dat klinkt niet erg enthousiast. Wil Zandvoort spektakel kunnen bieden, dan zullen er meer mogelijkheden moeten worden ontworpen voor inhaalacties.

De promo met uitleg van het circuit is al gemaakt:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Ook op het gebied van veiligheid voldoet het circuit niet aan de laatste normen. Zo zijn ook de vangrails voor verbetering vatbaar en worden een aantal grindbakken gedeeltelijk vervangen door uitloopstroken van asfalt.

Lees meer over de noodzakelijke aanpassingen op de website van Formule 1

Ook wordt gekeken naar aanpassingen om tribunes bij te kunnen bouwen. Nu is er op Zandvoort op de hoofdtribune slechts plaats voor 2.700 toeschouwers. Op andere circuits passen op de hoofdtribune al snel meer dan 20.000 toeschouwers.

Geen slaapplek meer te vinden

Een hotelletje in Zandvoort? Een Airbnb misschien? Vergeet het maar. Hoewel nog niet 100 procent zeker is wanneer in de maand mei het Formule 1-circus Zandvoort aandoet, zijn de hotels al volgeboekt. Jammer als je als buitenlander graag een kijkje neemt bij de race in Zandvoort.

Volgens het AD was er dinsdagochtend nog één appartement in Zandvoort via Booking.com beschikbaar. Daarvoor moet je 12.500 euro voor twee nachten neertellen. In Haarlem of Noordwijk aan Zee zijn nog wel bedden beschikbaar, voor tussen de 500 en 850 euro voor twee nachten.

Al een blik werpen op het circuit vanuit de auto van Max Verstappen?