Vriendelijk veganisme rukt op

31 januari 2019Leestijd: 2 minuten
Het imago van vlees verandert, de consumptie nog niet

Veganisten stonden lang bekend als drammerige types, die anderen op het agressieve af probeerden te overtuigen van hun gelijk. Maar het vervelende veganisme is veranderd in vriendelijk vegan en groeit snel, niet alleen onder jongeren.

Lees het coververhaal van deze week: Opmars van het veganisme is niet te stuiten

Elsevier Weekblad cover editie 5 2019

Minder vlees eten lijkt het nieuwe normaal te worden. Althans, als je het aan Nederlanders vraagt, zéggen ze dat ze de laatste jaren niet meer elke dag vlees eten en dat ze vaker vleesvervangers kopen.

Tegelijkertijd constateert Wageningen Economic Research dat de werkelijke vleesconsumptie in Nederland al drie jaar op rij ongeveer gelijk is, circa 38 kilo per persoon. Dat paradoxale verschil zit hem waarschijnlijk in verschillende meetmethoden en de economische groei van de afgelopen jaren.

De verschuiving is dan ook vooral een kwestie van perceptie. Het thema leeft, mensen denken erover na, zien vleesvervangers in de supermarkt en antwoorden bij een enquête prompt dat ze minder vlees eten. Maar zo snel gaan echte veranderingen dus niet. Toch staat als een paal boven water dat het imago van vlees verandert.

Sterke groei van het aantal veganisten

Wat wel meetbaar verschuift, is het aantal veganisten. De aantallen zijn nog altijd klein – circa 120.000 Nederlanders zien zichzelf als veganist – maar de groei is de laatste jaren sterk. In 2016 lag dat aantal nog op circa 70.000, in 1996 op slechts 16.000, schat het Sociaal en Cultureel Planbureau.

Luister ook naar de podcast met redacteur Fleur Verbeek, zelf ook veganist:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Er zijn steeds meer Nederlanders die helemaal geen dierlijke producten meer gebruiken. Ze eten of aten al geen vlees, maar stappen ook af van alle producten die worden gemaakt van dieren of waarvoor dieren worden gebruikt. Ze willen met het oog op het lot van dieren geen zuivel, geen voedsel waar op een of andere manier dierlijke ingrediënten in zijn verwerkt. En ook kopen ze geen kleren van wol of schoenen van echt leer.

De toename van het aantal veganisten heeft niet alleen te maken met dierenleed. Het laatste duwtje om echt veganist te worden, zit ‘m ook in andere factoren. Welke dat zijn, leest u in Viva vegan!