Verkoop uzelf bij een sollicitatie: vermijd CV-clichés

17 februari 2015Leestijd: 3 minuten

Een goed Curriculum Vitae (CV) is essentieel voor een succesvolle sollicitatie. Het is de eerste indruk die een potentiële werkgever van u krijgt en als het kan, wilt u daar nog veel indrukken aan toevoegen. Hoe wordt u uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek?

Of zoals BBC het omschrijft: ‘Hoe maak je van een muurbloempje een roos op een CV?’

Allereerst is het belangrijk om niet teveel informatie op uw CV te zetten. Aan de ene kant wilt u uw mogelijk toekomstige werkgever ontzag inboezemen met alle vaardigheden en kennis die u bezit, maar het is niet de bedoeling dat u hem afschrikt met een berg aan (nutteloze) informatie. De stelregel: een goed CV bestaat uit maximaal twee A4’tjes.

Gaten

Alle baantjes die u ooit heeft gehad zullen waarschijnlijk niet op die kleine ruimte passen, daarom moet u het CV aanpassen wanneer u voor verschillende functies solliciteert. Een krantenwijk is – behalve om te laten zien dat u al vroeg gemotiveerd was – niet relevant voor een leidinggevende functie.

Eventuele ‘gaten’ in het CV moeten wel altijd worden verklaard, al lijkt dat niet relevant. Recruiters of werkgevers hebben geen tijd om een onduidelijk CV te ontcijferen. Deze verdwijnt zo in de prullenbak. Maak het uw potentiële werkgever gemakkelijk en zorg dat alle relevante informatie snel is terug te vinden.

Daarbij is het verstandig om aandacht te geven aan de grafische vormgeving van uw CV. Op die manier kunt u spelen met tekstblokken, kleuren of verschillende lettertypen, zodat bepaalde informatie meer of minder opvalt. Een moderne CV is bovendien geen Word-document meer, maar een ‘hip’ pdf-bestand.

Daarnaast zijn clichés uit den boze. Bij het scannen van CV’s haken recruiters af bij woorden als ‘teamplayer’, ‘multitasker’, ‘snelle leerling’ en ‘goede communicatieve vaardigheden’. Deze termen zijn inmiddels zo vaak gebruikt bij sollicitaties dat ze amper meer betekenis hebben.

Verbanning

‘Diverse’ is ook zo’n woord dat moeten worden verbannen van elk CV, pleit carrière-adviseur Erin Berkery-Rovner. In plaats van nietszeggende woorden of zinnen kunt u de aandacht van een recruiter beter besteden om daadwerkelijk een indruk te maken. Bovendien is het belangrijk om overdrijving te vermijden. ‘Deze functie is mij op het lijf geschreven’ of ‘de vacature sluit perfect aan bij mijn ervaring’ zijn dooddoeners.

Indruk maken doet u door originele, concrete voorbeelden te geven bij de eigenschappen die u aan zichzelf toekent. Besef dat u van elke baan en elke opdracht iets heeft opgestoken. Verzamel een aantal voorbeelden die ‘perfect aansluiten’ bij de vacature en probeer op die manier – met inhoud – de recruiter nieuwsgierig te maken.

Een baan die u jarenlang heeft gedaan, lijkt misschien heel simpel en ‘normaal’. In werkelijkheid heeft u zich een aantal vaardigheden eigen gemaakt die voor u misschien niet relevant lijken. Bij het opstellen van een CV is het dus belangrijk om uzelf niet te onderschatten. Het kan behulpzaam zijn om hierbij feedback te krijgen van een collega of partner. Zij zien toch weer andere kwaliteiten, die u zelf misschien over het hoofd ziet.