buitenland

Archeologen ontdekken nieuwe dino: Torvosaurus gurneyi

05 maart 2014Leestijd: 1 minuut

Archeologen hebben in Portugal een nieuwe vleesetende dinosauriër ontdekt. De Torvosaurus gurneyi had een lengte van tien meter, wat het het grootste roofdier van Europa maakt.

De dino, een verre ‘neef’ van de Tyrannosaurus Rex, leefde 150 miljoen jaar geleden en woog naar schatting vier tot vijf ton, schrijven wetenschappers woensdag in het tijdschrift PLOS ONE.

Amerikaanse broer

Archeologen -onder wie de Nederlander Aart Walen- vonden de botten van de dinosaurus bij Lourinhã, ten noorden van Lissabon, waar meer dinosaurusresten zijn gevonden. Door zijn tanden, een scheenbeen en de staart te bestuderen, kwamen wetenschappers erachter dat het om een tot nu toe onbekende soort ging.

De dinosaurus leek waarschijnlijk op zijn Amerikaanse ‘broer’, de Torvosaurus tanneri, maar de wetenschappers zagen genoeg verschillen om te concluderen dat het twee verschillende soorten zijn.

De schedel van deze Europese carnivoor was zo’n 115 cm lang en zijn tanden konden uitzonderlijk lang zijn: tot wel 10 centimeter. Waarschijnlijk joeg de dino op andere carnivoren.

Ingelogde abonnees van EWmagazine kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.

Reacties die anoniem worden geplaatst of met een overduidelijke schuilnaam zullen door de moderator worden verwijderd, evenals reacties die niets met het onderwerp van het artikel te maken hebben. Dit geldt evenzeer voor racistische of antisemitische reacties. De moderator handelt in opdracht van de hoofdredacteur.