BMW-werknemer mag telefoon uit doen na werktijd

17 februari 2014Leestijd: 1 minuut

De Duitse autobedrijf BMW wil met werknemers in gesprek over wanneer zij niet bereikbaar willen zijn. Op die manier wil BMW zijn hoogopgeleide werknemers beschermen tegen een burn-out.

De autobouwer wil hiermee voorkomen dat werknemers te veel van hun vrije tijd besteden aan het behandelen van e-mails en ander overwerk, meldt de Duitse krant Der Spiegel.

Volkswagen

BMW volgt hiermee het voorbeeld op van branchegenoot Volkswagen en andere grote Duitse ondernemingen als Deutsche Telekom en Henkel. Volkswagen heeft als beleid dat er een halfuur na werktijd geen telefoon- en mailverkeer is toegestaan. Ook moeten de extra uren die thuis worden gemaakt tijdens kantoortijd worden gecompenseerd met vrije uren.

De Nederlandse vakbond FNV pleitte al eerder voor een gerichte en beleidsmatige aanpak van ‘technostress‘: de fysieke en psychosociale klachten die worden veroorzaakt voor de toenemende druk om altijd maar bereikbaar te zijn. Het idee dat iedereen altijd bereikbaar moet zijn, is er langzaam ingeslopen, toch verschillen de verwachtingen van werkgevers over elektronische bereikbaarheid per organisatie. Die verwachtingen zijn niet voor iedereen even duidelijk.

Stress

Uit een enquête van de FNV blijkt dat 60 procent van de werkgevers duidelijke afspraken wil over de communicatie na werktijd, want niet elke organisatie heeft dit opgenomen in het beleid.

Ongeveer 27 procent van de werknemers geeft aan altijd bereikbaar te willen zijn voor werkgerelateerde aangelegenheden. Ruim de helft van de werknemers zegt liever niet meer te worden gebeld na tien uur ’s avonds.