Premium Lock Waarom de afkeer van Frankrijk groeit in Afrika

05 augustus 2022Leestijd: 4 minuten
Bolloré (rechts) in haven van Abidjan, Ivoorkust. Foto: Issouf Sanogo/AFP/ANP

De afkeer van Frankrijk groeit in Afrika. De schandalen rondom miljardair Vincent Bolloré maken duidelijk wat daarvan de oorzaak is. Rusland en China zien kansen.

Lees ook deze blog van Robbert de Witt over het potentieel van Afrika: China? Nee, het wordt de ‘Eeuw van Afrika’

Met veel fanfare opende Bolloré Africa Logistics in 2016 een nieuwe spoorlijn in Niger. De president van het West-Afrikaanse land sprak over de economische voorspoed die het Franse bedrijf zou brengen. Want de verbinding tussen de hoofdstad Niamey en het 150 kilometer verderop gelegen Dosso was nog maar het begin. Bolloré was druk bezig met het doortrekken van de lijn naar de havenstad Cotonou in buurland Benin, waardoor het volledig door land omgeven Niger een directe verbinding zou krijgen met een belangrijke zeehaven.

Maar al meteen na de opening ging er van alles mis. De rails bleken zo onvakkundig aangelegd dat een middelmatige regenbui al voldoende was om de ondergrond weg te spoelen. Al snel zweefden de rails daardoor op meerdere plaatsen zonder ondersteuning in de lucht. Lokale media klaagden dat Niger werd opgezadeld met oude troep, omdat de treinstellen opgeknapte afdankertjes uit Frankrijk waren. Toen Bolloré niet veel later om onduidelijke redenen de stekker uit het project trok, stierf de spoorlijn een stille dood. De trein heeft sinds de opening in 2016 nooit meer gereden.

‘De spoorlijn is typisch voor de manier waarop Bolloré zakendoet in Afrika,’ aldus de Franse journalist Rémi Carayol (42) van online-magazine Afrique XXI. Al decennialang droomde Niger van een spoorverbinding met een zeehaven. Toen Bolloré aanbood de lijn aan te leggen, zag de president van Niger dat als een gouden kans. ‘Hij wilde graag worden herkozen en had een aansprekend project nodig om te kunnen pronken met daadkracht. In ruil voor de spoorlijn kreeg het Franse bedrijf onder meer een belang in het geprivatiseerde douane­bedrijf.’ De paar miljoen euro die het Franse bedrijf in de trein investeerde, verdiende het zo ruimschoots terug.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog niet een account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw