Premium Lock Hoe de EU big én small tech aan de ketting legt (en wat u ervan merkt)

26 januari 2022Leestijd: 4 minuten
Frances Haugen, klokkenluider bij Facebook, bezocht in november het Europees Parlement. Foto: AP Photo/Geert Vanden Wijngaert

De Europese Unie wil de almacht en arrogantie van de grote, vooral Amerikaanse technologiebedrijven aan banden leggen. Het Europees Parlement heeft daartoe in december 2021 en januari 2022 twee voorlopige richtlijnen aangenomen. Wat staat daarin en wat betekenen ze voor u?

Dat de Europese Unie (EU) nauwelijks een techdienstverlener van wereldwijde omvang wist voort te brengen, is bekend en wordt ruiterlijk erkend. Amerikaanse bedrijven – Google, Apple, Facebook, Netflix en ga zo door – domineren het Europese speelveld. Alleen het Zweedse Spotify onttrekt zich aan de EU-malaise. En Booking is ooit in Nederland bedacht.

Luister ook de podcast BruXL met correspondent René van Rijckevorsel:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Maar wat de EU wel goed kan, is regels opstellen waaraan burgers en bedrijven moeten voldoen. Ook de Amerikaanse techbedrijven.

Op 20 januari nam het Europees Parlement de Digital Services Act (DSA) aan, een richtlijn voor digitale dienstverlening. Half december 2021 was al de Digital Markets Act (DMA) aangenomen, die zich exclusief richt op de grote platforms (meer dan 45 miljoen gebruikers).

Wat staat er in de Digital Services Act?

De net aangenomen DSA (530 stemmen voor, 78 tegen, 80 onthoudingen) richt zich vooral op desinformatie en geldt ook voor de kleinere bedrijven. Wel geeft deze wet techbedrijven die in de EU meer dan 45 miljoen gebruikers hebben extra verantwoordelijkheden.

Het is de bedoeling dat de politie of non-gouvernementele organisaties de internetplatforms bijstaan in het signaleren van ongewenste content. Internetplatforms moeten optreden tegen al wat illegaal is, zoals haatzaaien en nepnieuws, maar ook tegen schending van auteursrecht of illegale handel. Wat illegaal is, ligt vast in nationale wetten of EU-regelgeving. Zodra platforms op de hoogte zijn van illegale informatie op hun website, moeten zij die verwijderen.

Abonnee worden?Dagelijks op de hoogte blijven van de laatste actualiteiten, achtergronden en commentaren van onze redactie? Bekijk ons aanbod en krijg onbeperkt toegang tot alle digitale artikelen en edities van EW.

Bekijk de mogelijkheden voor een (digitaal) abonnement hier

Maar het wordt nogal een balanceer-act, aangezien de internetplatforms ook de vrijheid van meningsuiting moeten waarborgen. Dus het risico is groot dat je aan de ene kant individuen en (actie)groepen hebt die bepaalde informatie als illegaal bestempelen en aan de andere kant degenen die vinden dat een bericht onterecht is verwijderd, want ‘dit mag ik toch gewoon zeggen!’ De rechter krijgt het nog druk.

Ook zal de DSA leiden tot een doorzichtiger manier waarop sites toestemming vragen voor het plaatsen van cookies, dus de bezoeker moet niet met tekst, typografie of vormgeving worden verleid om uit gemakzucht ‘accept all cookies’ aan te klikken. Het moet daarnaast makkelijker worden om de cookies te weigeren zonder je eerst door een oerwoud van tekst en vinkjes heen te moeten ploegen (er is wat cookies betreft ook werk aan de winkel voor de EU zelf).

Premium Lock

Laden…

Premium Lock

Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock

Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock

Er ging iets fout

Premium Lock

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw