Wordt ‘Moederdag’ slachtoffer gender-discussie?

11 maart 2018Leestijd: 3 minuten
Exterieur van een Waitrose-supermarkt - EPA

De Britse supermarktketen Waitrose verandert de naam van ‘Moederdag’, omdat dit kwetsend zou zijn voor transgenders. Waitrose past de naam daarom aan naar het genderneutrale ‘Jij-dag’.

Dat meldt de Britse krant The Daily Mail. Traditionele moederdagkaarten zijn nog wel verkrijgbaar, maar onder druk van activisten ging Waitrose overstag en plaatste het ook andere kaarten in de schappen. De actievoerders riepen eerder op tot het gebruik van termen als ‘Guardian’s Day’ of ‘Carer’s Day’.

De maatregelen leiden tot veel woede op Twitter. Sommigen roepen op tot een boycot, anderen reageren gechoqueerd:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Veel mensen noemen het een marketingstunt. Volgens hen doet de supermarkt gewoonweg een poging om zo veel mogelijk kaarten te verkopen op een feestdag die eigenlijk alleen is bedoeld om moeders te eren.

Ook Britse scholen overstag

Waitrose is niet de enige supermarkt die dit jaar verschillende kaarten aanbiedt. Kaartenbedrijf Scribbler biedt een ‘twee moeders is beter dan een’-kaart voor lesbische stellen en een ‘pap, dank je dat je de beste moeder bent’-kaart.

Eerder schreven meerdere Britse scholen – in Co Durham, Liversedge en West Yorkshire – op hun website dat ze de feestdag vanaf nu ‘Speciale Personen Dag’ of ‘Moeder en Speciale Personen Dag’ noemen.

Coca-Cola verkoopt genderneutrale blikjes

Het nieuws over Waitrose komt vier dagen nadat frisdrankmerk Coca-Cola aankondigt dat het zijn Cola Ligt-blikjes heeft herontworpen en die vanaf nu in een genderneutraal design aanbiedt in Groot-Brittannië. Het bedrijf wil met de stap meer verkopen aan mannen en mensen die zich identificeren als non-binair (mensen die niet als man of vrouw door het leven gaan, red.). De verkoop van Cola Light-blikjes was voorheen vooral gericht op vrouwen.

In december stond ophef in Groot-Brittannië toen scoutingleiders werden geïnstrueerd niet langer aan kinderen te refereren als ‘jongens’ of ‘meisjes’ om zeker te zijn dat transgenders niet werden beledigd. De leiders moeten daarom termen gebruiken als ‘hallo, allemaal’ wanneer ze de scoutinggroepen aanspreken. Het Conservatieve Parlementslid David Davies noemde het ‘krankzinnig’.

Roep om genderneutraal volkslied in Duitsland

In het kader van de genderdiscussie klonken in Duitsland vorig weekeinde geluiden om het volkslied genderneutraal te maken.  SPD-lid Kristin Rose-Möhring deed de suggestie om woorden als ‘vaderland’ en ‘broederland’ uit het lied te vervangen door genderneutrale termen. Rose-Möhring liet zich daarbij ongetwijfeld inspireren door de regering van de Canadese premier Justin Trudeau, die onlangs het volkslied O Canada genderneutraal maakte door woorden als sons (zonen) aan te passen.

Merkel ziet niets in dergelijke veranderingen. ‘De bondskanselier is zeer gelukkig met ons prachtige volkslied in zijn traditionele vorm en ziet de noodzaak voor verandering niet,’ zei Merkels woordvoerder Steffen Seibert maandag.