EU wil af van nepnieuws, gaat strenger letten op sociale media

26 december 2016Leestijd: 2 minuten
Juncker wil dat sociale media een consequentere aanpak doorvoeren - Foto: AFP

Voorzitter van de Europese Commissie Jean-Claude Juncker wil dat sociale media een ‘consequente aanpak’ gaan doorvoeren om de verspreiding van nepnieuws via hun kanalen te bestrijden. Ook organisaties als Google en Facebook hebben er belang bij om op dit terrein ‘een zekere eerzucht’ te ontwikkelen, vindt Juncker.

‘Geloofwaardigheid is immers hun belangrijkste kapitaal,’ zegt Juncker in onder meer de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

EU gaat erop letten

Het is volgens hem dan ook in hun eigen belang om ervoor te zorgen dat nepnieuws niet via die kanalen verspreid wordt. Juncker drukt de sociale media op het hart dat zij zichzelf een plicht hebben opgelegd om standaarden in te voeren die manipulatie moeten tegengaan.

Doe Elseviers nieuwsquiz 2016: het jaar door in 17 vragen2016-09-08 20:17:56 ROERMOND - Jos van Rey van de LVR-fractie belt tijdens een schorsing van het debat in de gemeenteraad over de affaire Jos van Rey. ANP MARCEL VAN HOORN

Bovendien gaat de Europese Commissie erop toezien dat sociale media zich hier ook aan houden: ‘Wij zullen er goed op letten hoe dat wordt uitgevoerd,’ belooft Juncker.

Ook de aftredende voorzitter van het Europees Parlement Martin Schulz liet zich eerder uit over maatregelen tegen nepnieuws. Als een vrijwillige inzet van sociale media niet genoeg is, dan moet er wetgeving tegen komen – ‘niet alleen nationaal, maar ook Europese’, vindt Schulz.

Facebook komt met maatregelen

Facebook-chef Mark Zuckerberg maakte eerder een aantal maatregelen bekend waarmee zijn medium nepnieuws wil bestrijden. Zuckerberg wil onder meer dat gebruikers een waarschuwing krijgen te zien als ze een bericht aanklikken dat onzin lijkt te zijn. Ook wil hij voorkomen dat er geld wordt verdiend aan nepnieuws, door het advertentiebeleid aan te passen.

Sociale media, en met name Facebook, liggen sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen onder vuur. Het bedrijf zou niet genoeg hebben gedaan tegen nepnieuws. Volgens critici hebben sommige kiezers na het lezen van zulke berichten op Donald Trump gestemd. Zuckerberg wilde eerst niets weten van de kritiek. Hij zei dat 99 procent van wat mensen op Facebook lezen klopt, en dat de rest geen invloed heeft gehad op de verkiezingsuitslag.