WhatsApp-gebruikers stappen over om privacyredenen

21 februari 2014Leestijd: 2 minuten

Veel WhatsApp-gebruikers kiezen voor de overstap naar een andere berichtendienst.Want nu WhatsApp en Facebook worden samengevoegd, is het nog maar de vraag wat er precies gaat gebeuren met de gebruikersdata.

Oprichter van WhatsApp Jan Koum zegt dat er op korte termijn niets zal veranderen voor gebruikers. De gebruiker zou al helemaal niet worden lastiggevallen met reclame. Toch hebben WhatsApp en Facebook totaal andere verdienmodellen.

Reclame

Op de blog van WhatsApp werd bekendgemaakt dat de berichtendienst onafhankelijk zal blijven opereren en dat de communicatie van gebruikers niet zal worden gestoord door reclame.

Privacy-commissaris Thilo Weichert van de Duitse deelstaat Sleeswijk Holstein is niet bijster positief over de overname. ‘Wanneer de metadata en content van beide diensten worden samengevoegd, kan deze worden gebruikt voor commerciële uitbuiting door adverteerders,’ waarschuwt Weichert in een vraaggesprek met techsite PC World.

Overname

Woensdag maakte Facebook de overname bekend. Voor omgerekend 14 miljard euro kocht het bedrijf de telefoongegevens van ruim vierhonderd miljoen actieve gebruikers wereldwijd. Met de overname zou Facebook zijn digitale communicatiemarkt willen verstevigen. WhatsApp heeft namelijk veel jonge gebruikers, die Facebook steeds minder goed kan bereiken.

De vraag is of WhatsApp-gebruikers werkelijk niks van de overname zullen merken. Facebook drijft op data en heeft bovendien last van een imago-probleem als het om privacy gaat. Tegenwoordig staan er ook advertenties in de populaire foto-app Instagram, die in 2013 werd overgenomen door Facebook.

Terugverdienen

Als WhatsApp geen advertenties gaat plaatsen, zoals eerder werd beweerd, hoe zal het geïnvesteerde geld worden terugverdiend?

Sinds kort is de applicatie het eerste jaar gratis voor nieuwe gebruikers, daarna moet jaarlijks een bedrag worden betaald van 99 dollarcent. Oude gebruikers betaalden eenmalig dit bedrag. Facebook zou er ook voor kunnen kiezen om zijn abonnementskosten te verhogen.

Telegram

Inmiddels staat de van oorsprong Russische berichtendienst Telegram Messenger op nummer twee van de gratis downloads in de Nederlandse App Store. De Android-versie is in totaal meer dan vijf miljoen keer gedownload. Gebruikers roepen elkaar op om over te stappen naar een andere berichtendienst. Telegram wordt het vaakst genoemd als alternatief.

De berichtendienst, die veel gelijkenissen vertoont met WhatsApp, zou de privacy hoog in het vaandel hebben. Zo worden berichten versleuteld en heeft de berichtendienst verschillende servers gestationeerd over de hele wereld.