Dit zijn de belangrijkste conclusies uit rapport MH17

09 september 2014Leestijd: 2 minuten

Op 17 juli om 13.20.03 uur lokale tijd eindigde vlucht MH17 van Malaysia Airlines. Het toestel spatte uiteen na te zijn geraakt door meerdere voorwerpen ‘met hoge energie’. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het eerste rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid,

  • Uit alle onderzochte gegevens blijkt dat vlucht MH17 niet door technische mankementen of door falen van de bemanning is verongelukt.
  • Vanwege een potentieel conflict met een ander toestel vroeg de luchtverkeersleiding (Dnipro Control) om 12.53 of MH17 kon stijgen naar 35.000 voet. De bemanning gaf aan dat dit niet kon, waarop het andere toestel die vlieghoogte aannam.
  • Oekraïense vlieginstructies (NOTAMs) gaven aan dat het zuidelijke deel van het vluchtinformatiegebied Dnjepropetrovsk (UKDV) waar MH17 doorheen vloog was afgesloten tot een hoogte van 26.000 voet. Het oostelijke deel was dicht tot een hoogte van 32.000 voet. MH17 vloog op het moment van de crash op 33.000 voet in een luchtruim zonder beperkingen en boven gesloten gebied zoals in meest recente NOTAMs is gemeld.
  • Vanwege noodweer (cumulonimbuswolken en onweer) vroeg de bemanning om 13.00 uur om de vlucht 20 nautische mijlen naar links te mogen verleggen. Hiervoor kreeg MH17 toestemming, maar een kleine twintig minuten later droeg de luchtverkeersleiding de bemanning op om rechtstreeks koers te zetten naar het volgende navigatiepunt. De bemanning bevestigt dit enkele seconden voor de crash.
  • Om 13.20.00 geeft Dnipro Control toestemming om door te vliegen naar het volgende navigatiepunt (TIKNA). Op dit bericht antwoordt de bemanning niet meer. Ook op volgende berichten volgt geen antwoord meer. Data van de zwarte dozen wijzen uit dat om 13.20.03 alle signalen abrupt zijn verbroken. Op dit tijdstip moet het toestel uit elkaar zijn gespat. De bemanning moet volledig zijn verrast aangezien er geen noodsignaal wordt verzonden.
  • Onderzoekers van de Oekraïense luchtveiligheidsdienst (NBAAI) hebben tussen 19 en 21 juli foto’s gemaakt van de brokstukken van MH17. Op eigen initiatief is dit door een Maleisisch onderzoeksteam tussen 22 en 24 juli nog eens over gedaan. Uit die foto’s blijkt dat de brokstukken meerdere gaten en deuken bevatten. Vooral de romphuid van het voorste deel van het toestel (cockpit) lijkt te zijn doorboord door voorwerpen van buitenaf met hoge energie. Forensisch onderzoek op de brokstukken is nog niet mogelijk gebleken omdat de wrakstukken nog altijd niet zijn geborgen door het onderzoeksteam.
  • Uit satellietgegevens blijkt dat de wrakstukken verspreid en kilometers uit elkaar op de grond liggen bij de plaatsen Rozsypne en Hrabove in het oosten van Oekraïne. Dit duidt erop dat het toestel in de lucht uiteen moet zijn gespat. De cockpitsectie en het voorste deel liggen het dichts gelegen bij de plek waar MH17 van de radar verdween, namelijk 2,3 kilometer ten oosten. Het toestel moet aan de voorkant zijn geraakt. De hoofdlocatie van het wrak bevindt zich in de zuidwesthoek van Hrabove op 8,5 kilometer van de laatst waargenomen positie van MH17.