‘Subsidie voor hybride auto’s kostte vorig jaar half miljard euro’

29 maart 2014Leestijd: 1 minuut

Autokopers hebben in 2013 massaal geprofiteerd van belastingmaatregelen die de verkoop van (half-)elektrische auto’s moesten stimuleren. De fiscale regelingen hebben de staat dat jaar zeker een half miljard euro gekost.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Volkskrant. Vorig jaar werden ruim 22.000 (semi-)elektrische auto’s verkocht, veel meer dan in de jaren ervoor. In december, vlak voor de fiscale regelingen werden ingeperkt, piekte de verkoop.

Het ministerie van Economische Zaken had 125 miljoen euro uitgetrokken voor het stimuleren van ‘groen’ rijden, maar veel meer modellen dan gepland kwamen in aanmerking voor de subsidies. Ook veel semi-elektrische auto’s die ook op benzine of diesel rijden konden met enorme kortingen worden aangeschaft.

Mitsubishi Outlander PHEV

Zo werd de terreinwagen Mitsubishi Outlander PHEV, die maar 30 kilometer op elektriciteit kan rijden, veelvuldig verkocht. Terwijl de nieuwprijs ervan zonder btw ruim 40.000 euro is, kon het totaal aan subsidies oplopen tot 31.000 euro, schrijft de Volkskrant.

Het gaat relatief vaak om modellen die in het buitenland niet populair zijn, maar hier mede door de belastingvoordelen wel. Mitsubishi zou zelfs de productie van de semi-elektrische Outlander PHEV naar Nederland hebben verplaatst.

CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt zegt dat alle ‘doemscenario’s zijn uitgekomen en dat er veel geld is weggegooid. ‘Zo weet niemand of hybrides wel worden opgeladen of gewoon op benzine rijden en intussen wel alle groene voordelen opstrijken.’