Sanoma schrapt vijfhonderd banen, titels verdwijnen

31 oktober 2013Leestijd: 2 minuten

Sanoma Media Nederland moet flink reorganiseren en schrapt daarbij vijfhonderd van de zestienhonderd banen. Enkele Nederlandse tijdschriften zullen verdwijnen.

Dat heeft het concern donderdag bekendgemaakt aan het personeel. Binnen de Nederlandse bladendivisie zal Sanoma zich richten op zeventien zogenoemde focusmerken, zoals Libelle, Viva, Flair, Margriet en Donald Duck.

Bekende bladen als Nieuwe Revu, Panorama en Playboy ontbreken in het overzicht van titels die overblijven. Het bedrijf wil zich richten op vijf thema’s: vrouwen, ouders, wonen, auto’s, en kinderen en tieners.

Samenvoegen

Sanoma onderzoekt of in totaal 32 tijdschriftentitels kunnen worden verkocht of met een andere titel kunnen worden samengevoegd. Naar verwachting is dit onderzoek binnen zes tot twaalf maanden afgerond.

Tijdschriften waarvan blijkt dat samenvoegen of verkopen geen optie is, en die niet langer winstgevend zijn, worden vanaf 2015 opgeheven.

Een woordvoerder licht tegenover elsevier.nl toe dat het verdwijnen van banen bij Sanoma niet per se hoeft te betekenen dat banen worden opgeheven. De hoop is dat titels kunnen worden samengevoegd of verkocht en dat de arbeidsplaatsen blijven behouden. Bovendien wil het bedrijf inzetten op de digitale activiteiten, waarvoor ook mensen nodig zijn.

CEO

Het was al langer bekend dat Sanoma kampt met teruglopende advertenties en een krimpende omzet. Begin dat jaar moest het bedrijf honderden miljoenen euro’s afschrijven op SBS. In januari krijgt het bedrijf een nieuwe CEO.

Peter de Mönnink, die momenteel CEO is van Reed Business International, Reed Construction (Verenigde Staten/Canada) en Reed Business Nederland, de uitgever van onder meer weekblad Elsevier, zal Dick Molman opvolgen.